Laat je innerlijke sommelier spreken
Denk als een sommelier

Laat je innerlijke sommelier spreken

Redactie Baaz
Ondernemen en leiding geven hebben alles te maken met goede wijn. Elke wijn heeft immers specifieke eigenschappen die we ook terugvinden bij ceo's en ondernemers. Voor hen is de boodschap duidelijk: stuur je 'innerlijke sommelier' aan.

Denk als een Sommelier

Tussen het runnen van een succesvolle business en een goede fles wijn zijn meer overeenkomsten dan je op het eerste gezicht denkt. Beide vergen een combinatie van discipline, know how, de juiste ingrediënten en wat chemie. Komen die elementen op de juiste manier bijeen, dan heb je een business die, net als een fles goede wijn, alleen maar beter wordt met de jaren. Ben jij een liefhebber van goede wijn? ​Kortom: ondernemers moeten meer leren denken als een sommelier. Een startende ondernemer heeft een hele reeks aan vaardigheden, talent en intuïtie nodig. Of het nou gaat om medewerkers, investeerders, partners of klanten - de juiste mix van kwaliteiten is nodig om met deze stakeholders iets moois neer te zetten. Sommeliers weten als geen ander hoe belangrijk een rijk gevulde en diverse wijnkelder is om elke klant tevreden te stellen. Sommige wijnen vertonen sterke overeenkomsten met karaktertrekken waar een leidinggevende of ondernemer idealiter over beschikt. We nemen vijf bekende wijnen onder de loep.

Cabernet Sauvignon

Dit is een wijn die zich niet laat negeren. De cabernet heeft een stevige handdruk en weet wat ze waard is. Een robuuste attitude die je nodig hebt wanneer je een paar forse problemen moet tackelen en stevige uitspraken moet doen waarvoor je karakter, ruggengraat en uithoudingsvermogen nodig hebt.

Pinot Noir

De Pinot Noir is een kieskeurige kleine druif. Soms kun je geen stukken afsnijden en vereist een elegante oplossing van een complex probleem veel geduld, delicaat manoeuvreren en het doen van aanpassingen, net zo lang tot het klopt. De boodschap die Pinot Noir je meegeeft: omhels complexiteit, wees diplomatiek. 

Chardonnay

​Alleen voor de liefhebber, negeer de haters! Schrijver Mark Twain zei het al: 'Als het gaat om poëzie, wijn of ondernemerschap, dan verschillen de smaken'. Kortom: in deze kan eigenlijk niemand je goede raad geven. Hoewel elke wijndrinker Chardonnay om andere kwaliteiten en smaak waardeert, maakt de Chardonnay nooit excuses. En wie een business runt doet dat evenmin.

​Sauvignon Blanc

​Hou het fris. Een belangrijke eigenschap van ondernemers is dat ze in staat zijn een stapje achteruit te doen om zaken van een afstandje en met een frisse blik te bekijken. Een positieve houding en verlangen naar meer. Net als een Sauvignon Blanc moet een ondernemer traditionele rollen achter zich laten en uniek durven zijn. De uitdaging is om iedereen binnen het bedrijf te triggeren om constant de status quo te overdenken. 

​Zinfandel

​Samen sta je sterk. Een goede Zinfandel brengt mensen bij elkaar. Ook een goed leidinggevende kan zijn mensen rond zich verenigen en weet wanneer het tijd is om het team in te zetten - hetzij om problemen op te lossen, hetzij om successen te vieren. Een goed team versterkt het zelfvertrouwen van de ondernemer, en vice versa. Zo weet ook deze wijn hoe je mensen aan boord krijgt, maar vergeet nooit een woord van dank uit te spreken. En als het moeilijk wordt: voor een Zinfandel is het glas altijd halfvol.

Iedereen heeft weer andere voorkeuren waar het wijn betreft, een goed ondernemer weet echter dat een combinatie van de eigenschappen die daarbij horen cruciaal zijn voor het leiden van een onderneming. Of je nu een kieskeurige snob bent of een allesdrinker, ondernemers moeten hun 'innerlijke sommelier' aansturen. Hierdoor zijn ze beter in staat de complexiteit van het zakendoen te doorgronden, problemen op te lossen en te begrijpen wat hun business zo speciaal maakt. 

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie