B2B-ondernemer laat kansen liggen op vlak van e-commerce
Er valt nog een wereld te winnen voor ondernemers wat betreft e-commerce. Vooral veel groothandels en industriële bedrijven bieden hun producten nog niet zelf online aan. Een belangrijke reden: de veiligheid.
B2B-producten op webshops
Bijna de helft van de groothandels en industriële bedrijven in Nederland verkoopt zijn producten niet online. De security van het e-commerceplatform en de integratie met het ERP-systeem van het bedrijf zijn de grootste hoofdbrekens. ERP staat voor Enterprise Resource Planning. Het software heeft tot doel om de productiviteit van organisaties te maximaliseren, kosten te beheersen en optimaal te voldoen aan klantwensen.
Gebruiksvriendelijkheid voorop
Nederland doet het nog relatief goed in vergelijking met andere landen. Als bedrijven in ons land voor een webshop kiezen, willen ze dat deze in de eerste plaats gebruiksvriendelijk is en dat de klantenservice erdoor verbetert. Pas daarna komt de eis dat een webshop meer omzet moet genereren, blijkt uit de 'Sana B2B e-Commerce Monitor 2015', een internationaal onderzoek onder ruim 520 beslissers in e-commerce.
Technische uitdaging
'Wat veel bedrijven zich niet realiseren, is dat een webshop pas succesvol kan zijn als hij goed is geïntegreerd met het ERP-systeem', zegt Michiel Schipperus, CEO van Sana. 'In het ERP-systeem staat de meest recente productinformatie, alle prijzen inclusief kortingen en of een product wel of niet beschikbaar is. Uit het onderzoek blijkt dat bedrijven de integratie van het ERP-systeem met de webshop als een technische uitdaging zien.'
Verschillen tussen B2B-sectoren
Met name in de industriesector lopen bedrijven achter op het gebied van e-commerce. Hier verkoopt bijna twee derde zijn producten niet online. Bij de B2B-modebedrijven en in de sector containers en verpakkingen is een webshop meer gemeengoed. Van de industriële bedrijven die geen webshop hebben, geeft 40 procent wel aan uiterlijk in 2017 daarin te willen investeren.