Waarom een niche kiezen belangrijk is
Waarschijnlijk hoor je het woord 'niche' vaak voorbijkomen. Maar wat betekent het nou eigenlijk? En waarom is het kiezen van een niche zo belangrijk?
Kies een niche
Om bij het begin te beginnen: een niche is een klein specifiek afgebakend stuk van een grotere markt. Als voorbeeld: je bent diëtiste. Je zou je zo kunnen profileren, maar het is slimmer om een bepaalde doelgroep aan te spreken. Je zou je bijvoorbeeld kunnen richten op vrouwen die willen afvallen voor hun bruiloft. Nu heb je een niche binnen de grote groep diëtisten. Wat zijn de redenen om te kiezen voor een niche? We hebben er een paar voor je op een rijtje gezet.
Duidelijkheid
'Wij helpen onder meer ondernemers, adviseurs, docenten en managers. Eigenlijk iedereen.' Dit is erg vaag, vind je ook niet? Want wie is nu eigenlijk je doelgroep? Als iedereen je doelgroep is, is niemand je doelgroep. Je moet kiezen op wie je je wilt richten. Baken je doelgroep af, dat trekt klanten aan. Mensen weten wat jouw expertise is en waarvoor ze bij jou kunnen aankloppen. Duidelijk zijn is heel belangrijk om je doelgroep te bereiken. Ben je een banketbakker en ben je heel goed in het maken van verjaardagstaarten? Profileer je dan ook zo, mensen weten dat ze bij jou moeten zijn als ze een verjaardagstaart willen hebben.
Hoger in Google
Hoe specifieker jouw website is, hoe hoger je in Google komt. En ben nou eens eerlijk: wie wil dat nou niet? Als je specifieke zoektermen gebruikt, heb je namelijk minder concurrentie dan voor algemene zoektermen. Daarnaast is het ook slim om je website seo-proof te maken.
Marketing en sales gaan makkelijker
Het wordt eenvoudiger om potentiële klanten te bereiken en aan te trekken als je jouw niche goed kent. Je weet precies wie je wilt bereiken en waar je daarvoor moet zijn. Maak bijvoorbeeld slim gebruik van social media.
Hogere prijs vragen
Fijn weetje: men wil voor een expert meer betalen dan voor iemand die minder specifieke ervaring of kennis heeft. Omdat je je specialiseert in een bepaald stukje van de markt kun je ook een hogere prijs vragen, want je bent een van de weinigen die zich daarin beweegt. Als dat geen reden is om meteen een goede niche te kiezen, dan weten wij het ook niet meer!
Makkelijk doorverwijzen
Iedere ondernemer wil natuurlijk dat zijn of haar bedrijf onthouden wordt. Als je je met een specifiek product of dienst bezighoudt en je richt op een specifieke doelgroep, dan onthouden klanten beter wat je doet. Wie wil dat nou niet? Na een tijdje koppelen ze hopelijk jouw bedrijf aan je niche. Het voordeel hiervan is dat het gemakkelijker is om naar jou door te verwijzen. Als iemand een specifiek 'probleem' heeft of op zoek is naar iets specifieks, is de kans groot dat jij de eerste bent die bij hen te binnenschiet.
Maar…
Het klinkt heel gemakkelijk, maar toch is het vaak lastig om een niche te kiezen. Zo vinden ondernemers het bijvoorbeeld moeilijk om een niche te kiezen, omdat ze vaak te veel dingen leuk vinden en denken dat ze één ding moeten kiezen dat ze de rest van hun leven moeten doen. Dit hoeft natuurlijk niet! Mensen, de markt en economie veranderen en daar moet jij ook in mee groeien. Je niche is niet hetzelfde als je bedrijfsnaam. Je naam verander je namelijk niet zo snel, maar je kunt er op een gegeven moment wel voor kiezen om je niche te veranderen, omdat er ineens vanuit een andere groep veel vraag is naar jouw product of dienst. Denk goed na over je niche, maar maak op een gegeven moment wel een keuze. Je kunt je altijd nog ergens anders op richten. Succes!