Gastcolumn: Management levenslessen
De reden ligt volgens Christensen aan het feit dat Europese bedrijven veel minder dan Aziatische een open architectuur hanteren bij nieuwe ontwikkelingen. Ik ben van mening dat de houding en het gedrag van managers een cruciale factor is in de bedrijfscultuur. Nog steeds zitten veel managers op een gouden troon, zwaaien vanaf grote hoogtes met hun scepter en focussen zich op snelle resultaten voor hun eigen domein. Anno 2015 niet écht de manier om je organisatie te runnen. Medewerkers worden gedemotiveerd, met als gevolg teruglopende resultaten. Open management is cruciaal, maar hoe run je je bedrijf vandaag de dag? Hier volgen enkele management levenslessen:
1. Tegenspraak heeft strategisch nut
Het klinkt raar, maar tegenspraak is één van de waardevolste adviezen die managers kunnen krijgen. Beginnende managers zien tegenspraak vooral als gedoe en zonde van hun tijd. Ze huren dure consultants in om hen een spiegel voor te houden, terwijl het de medewerkers zijn die dit beter kunnen. Personeel kent de organisatie, de manager en ziet de tendens in het werkveld, daar zijn geen dure management consultants voor nodig. Stimuleer tegenspraak door medewerkers bij strategische sessies te betrekken en zorg ervoor dat zij vertrouwen hebben in hun eigen mening. Neem hun kritiek mee en zorg voor discussie, daar is nooit iemand slechter van geworden.
2. Blijf persoonlijk
Vertrouwen in het management is key voor het succes van organisaties. Leidinggevenden moeten in staat zijn om zich kwetsbaar op te stellen en hun eigen fouten bespreekbaar te maken. Zorg dat je onderdeel uitmaakt van de grote groep en ga daar niet buiten staan. Doe af en toe een stapje terug om het grotere geheel te overzien, maar regeer niet vanaf grote hoogte. Dans op een bedrijfsfeest niet alleen met de vrouw van de aandeelhouder, maar ook met die van de programmeur. Het blijft mensenwerk en de uitspraak ‘gelukkige werknemers zorgen voor meer omzet’ is niet zomaar een cliché.
3. Focus op de lange termijn
Managers van vandaag de dag houden zich te vaak bezig met het behalen van ‘quick wins’, resultaten die snel binnen zijn en op de korte termijn rendabel. Het levert geld op, maar vruchtbaar is het niet. Deze manier zit er bij Europese managers vanaf de jaren ’80 in, maar is niet meer anno 2015. De reden waarom Aziatische landen langzaamaan de economische wereld met succes bestormden, was omdat organisatiebreed en langetermijndenken hoog in het vaandel van de organisatiecultuur stond. Dit zorgt er tevens voor dat je gestaag groeit. Explosieve groei is leuk, maar over de lange termijn heeft dit alleen maar nadelen. De reden dat veel bedrijven de economische crisis zijn doorgekomen, was omdat relaties met klanten goed onderhouden werden. Dus ook in voorspoedige tijden dient langetermijndenken top of mind te zijn. Investeer nog meer in je relaties.
Wat mij betreft is een managementfunctie de mooiste baan van de wereld. Samen met een groep mensen vechten voor goede resultaten en een gestage groei. Omarm tegenspraak, maak fouten en het allerbelangrijkste: heb lol.