Recensie: In de media
Hoe kom ik met mijn bedrijf in het nieuws? Een vraag die je jezelf waarschijnlijk ook wel eens stelt. Het antwoord op je vraag is simpel: lees het boek ‘In de media’ van PR-professional Marike Timmermans.
Redacties worden steeds kleiner en het nieuwsaanbod groeit met de dag. Ongeveer 90 procent van de persberichten belandt ongelezen in de prullenbak. Misschien zit daar jouw bericht ook wel tussen. Maar hoe zorg je ervoor dat jouw bericht niet in die prullenbak belandt en dat een krant of website aandacht wil besteden aan jouw onderneming? Het boek van Marike biedt je veel praktische tips en geeft inzicht op welke wijze je ‘in het nieuws’ komt. Het vergroten van naamsbekendheid is niet gemakkelijk en daarom is het verstandig om dit boekje eens te lezen. Het is compact, leest snel weg en het is zeker geen 'moetje' om te lezen. De teksten zijn vlot geschreven en het is voor iedereen toegankelijk.
Tips en begrippenlijst
Het boek is overzichtelijk opgemaakt wat het lezen prettig maakt. De illustraties die tussen de teksten staan, maken het een leuk geheel. Erg handig zijn de aparte kaders met tips, voorbeelden en ‘let op’s’. Deze kaders geven extra informatie en de voorbeelden maken het compleet. Daarnaast staat er na ieder hoofdstuk, in totaal vijf, een korte samenvatting. Handig als je even snel je geheugen op wilt frissen. Aan het einde van het boek staat nog een begrippenlijst met termen die veel gebruikt worden op redacties, zoals ankeiler, crossmediaal, plankartikel en redactiestatuut. Het boek telt 95 pagina’s en je leest het zó uit. Dat is fijn, want hierdoor ben je snel op de hoogte van wat je moet doen om free publicity te krijgen, hoe redacties werken en waar je op moet letten. Als het aan ons ligt, is het slim om dit boek te lezen, omdat het je weinig tijd kost en je door de goede uitleg meteen de kennis in praktijk kunt brengen.
Foutjes
In het boek wordt benadrukt dat je geen taal- en spellingsfouten moet maken in bijvoorbeeld je persberichten. Jammer genoeg geeft Marike niet het goede voorbeeld, want wij hebben een paar foutjes in de tekst kunnen ontdekken. Zo staat er bijvoorbeeld 'Houdt rekening met' en een zin die niet goed loopt: 'Het is dan moeilijk om de lengte te bepalen, hou het daarom zo kort mogelijk. na ontvanger en maakt daarmee de kans groter dat de mail verwijderd wordt'. Dit is onnodig en slordig, maar deze foutjes maken het geheel niet minder sterk of interessant. Het is alleen jammer!