Corporates: een goede huwelijkspartner?
Corporates: een goede huwelijkspartner?

Corporates: een goede huwelijkspartner?

Redactie Baaz

Die grote multinationals met hun corporate bedrijfscultuur zo anders dan de mkb’er, freelancer en startup: Wat moet je er mee als ondernemer?

Je kunt ze niet links laten liggen, want er gebeurt daar te veel. Er ligt geld om te verdienen, als je ze als klant binnen kunt halen. Er zit veel kennis: over klanten, trends en producten. Er werken ontzettend veel mensen die graag innovatief willen zijn. Er moet wat gebeuren, dat voelen ze daar ook.

Maarja, het is wel lastig samenwerken. Voordat daar een project van een idee echt gestart is, ben je zes maanden en twee ton verder. Daar heb je als ondernemer tijd noch geld voor. En de manier van werken is ook compleet anders: toen ik als 29-jarig ondernemers-broekie voor het eerst bij het ING hoofdkantoor kwam voor een ‘brainstorm’, dacht ik dat ik met mijn jasje, overhemd en spijkerbroek prima gekleed was voor een brainstorm. Business casual. Bij een brainstorm moet je niet te formeel gekleed zijn toch? Ahum, wel bij de directeuren van ING dus. Want ik viel toch wel erg uit de toon. Bij mijn volgende afspraak, toen ik wél in pak met das was, was de eerste opmerking 'Zo, nieuw pak?' Ai, dat pak had ik de eerste keer moeten doen…

Dit voorbeeld vertel ik graag om aan te geven dat corporates en startups vaak een andere taal spreken. Met brainstorm bedoelen ze allebei wat anders. Dan kun je denken dat je dus niet bij elkaar past, maar ik denk dat ze elkaar juist goed aanvullen. Het vrije denken van de ondernemer, ongebonden aan de bestaande operatie en jarenlange aangescherpte methoden, kan de corporate helpen innovatief te zijn. De corporate kan met haar kennis, kracht en structuur een product van een ondernemer naar grote hoogte brengen, veel groter dan een kleine ondernemer dat zelf kan.

Kan samenwerken succesvol zijn? Veel corporates proberen het nu. Zoals de startup hip is, is samenwerken met startups nu hip voor corporates. KPN Ventures, het AEGON Venture Fund, Sanoma Ventures: ga zo maar door. De nieuwste is Eneco. Ze hebben geïnvesteerd in Nerdalize (gave startup, leuke kerels ook), Peeeks en lanceren ook een fonds van 100 miljoen. Ze doen het slim, want ze werken samen met incubators.

Klinkt goed, maar wordt het succesvol? Dat is nog maar de vraag. Ik ken slimme mensen die er absoluut niet in geloven en ik ken ook slimme mensen die er keihard in geloven. Zelf geloof ik dat het kan. Corporates keken vroeger namelijk een beetje smalend naar startups en het mkb, maar inmiddels zien ze dat de wereld is veranderd, dus dat ze (met open innovatie) wel moeten samenwerken. Het verschil wordt ook kleiner, dus ze groeien naar elkaar.

Het kan een goed huwelijk worden, maar daarvoor moet je wel weten hoe zo’n relatie werkt. Allebei goed inleven in elkaars situatie en allebei in je kracht blijven staan. En natuurlijk op het juiste moment je pak aantrekken. Of nog beter: allebei lekker business casual.

Over Arthur Tolsma

 

Arthur Tolsma (1980) maakte succes en falen in extreme mate mee: hij had een goed product, team en goede investeerder aan boord, en won in 2009 de pitchwedstrijd van de tv-show 'Bij ons in de BV' van Jort Kelder. Maar vier maanden later moest hij iedereen ontslaan, omdat ze bijna failliet waren. Toen hij in 2012 zijn bedrijf toch nog kon verkopen, begon hij zijn kennis te delen als ondernemerschapscoach en pitchtrainer. Hij schreef het boek 'Startups & Downs', waarin hij als een van de weinige ondernemers eerlijk en open is over zijn fouten. Zijn motto: 'Omarm je fouten, dan groei je het sterkst!'

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie