5 tips om LinkedIn effectiever te gebruiken
Werk je profiel elke maand bij
Het klinkt wat vreemd om elke maand je profiel bij te werken. Toch is dit zinvol om te doen en wel om twee redenen. Allereerst hou je je profiel helemaal up-to-date wat anderen de indruk geeft dat jij je werk en ervaring serieus neemt. En ten tweede geeft dit je de kans eens kritisch naar jezelf te kijken en om na te denken over waar jij heen wilt. Bijvoorbeeld, staat er geen overbodige werkervaring op je profiel? Ook wordt je profiel strakker en strakker naarmate je dit vaker hebt bijgewerkt. Zo werk je bijvoorbeeld beschrijvingen bij waardoor je profiel op een gegeven moment als een trein leest.
Update regelmatig en met regelmaat
LinkedIn geeft je de mogelijkheid om updates te geven, gebruik deze functie dan ook. Update regelmatig, minimaal één keer per week, maar liever twee of drie keer. Hiermee hou je je netwerk op de hoogte van wat je doet en blijven je connecties warm. Belangrijk is wel om regelmaat te houden. Zo is het aan te raden om een vast aantal updates per week te doen en deze te spreiden. Dat betekent dus niet elke maandag drie updates eruit en de rest van de week niet. Hiermee 'spam' je de tijdlijn van je connecties en dat doet relaties geen goed.
Geef je updates nut mee
Regelmatig updaten oke, maar wat als je niets te melden hebt? Dat moet geen probleem zijn, want anderen hebben altijd wel iets te melden waar jij en jouw netwerk baat bij hebben. Deel bijvoorbeeld eens een infographic die je bent tegengekomen, of een artikel over jouw vakgebied waarvan je onder de indruk bent. Het delen van informatie kan net zo verrijken als het geven van informatie. Vergeet uiteraard niet de bron bij een dergelijke update te vermelden.
Ga de interactie aan
Een netwerk op LinkedIn opbouwen is makkelijk, dit onderhouden is weer een heel ander verhaal. LinkedIn is bovenal een sociale site voor jouw professionele leven, dus ga dan ook de interactie aan met jouw netwerk. Geef aan wanneer je een update interessant vindt, deel interessante statusupdates en dan liefst aangevuld met jouw eigen mening, en reageer op statusupdates.
Ook groepen zijn een goede plek om de interactie aan te gaan. Bovendien is de kans groot dat je een hoop nieuwe connecties krijgt door deel te nemen aan discussies in groepen. Bekijk vooraf wel of de groep aansluit bij jouw interesses. Meer leden betekent niet per se een betere groep. Groepen met weinig leden kunnen net zo actief zijn.
Houd LinkedIn levendig
Dit is stiekem een van de belangrijkste punten die door velen wordt vergeten: LinkedIn is, ondanks dat het een social media-site voor professionals is, een plek die niet altijd zakelijk hoeft te zijn. Updates zijn vaak netjes en lopen qua toon mooi in de pas met een gemiddelde sollicitatiebrief, maar dat is nergens voor nodig. Durf ergens je mening over te geven via een update, of als reactie op een update van een ander. Dat mag best grappig of sarcastisch gedaan worden. Ook mag je mening best scherp zijn, zolang het geen goedkope scheldpartij wordt. Het maakt dat je niet als een robot een cv zit bij te schaven, maar actief werk maakt van jouw professionele leven en jezelf durft te laten zien.
Wellicht ben je nog niet overtuigd van een actief LinkedIn-profiel, of misschien zie je het nut van LinkedIn in zijn geheel niet in. Bekijk dan onderstaande Slideshare-presentatie uit september 2014, waarin de (indrukwekkende!) gegevens over gebruik van het platform in Nederland zijn verzameld.