Optimaliseer je website met conversie en seo
Wie zich met zijn onderneming online begeeft (en wie doet dat tegenwoordig niet?), moet bekend zijn met het begrip seo, ook bekend als zoekmachine-optimalisatie. Het doel van seo is vrij simpel: de website zodanig optimaliseren dat deze beter gevonden wordt in de zoekmachines. Op deze manier komen er meer bezoekers naar de website. Gezien het marktaandeel van Google, dat ruim boven de negentig procent ligt in Nederland, is het vrij logisch dat we het bij seo voornamelijk hebben over optimaliseren om beter gevonden te worden in Google.
Trucjes
Helaas zijn er nog velen die geloven dat er trucjes zijn om snel hoog in Google te komen. En die trucjes helpen wellicht wel, maar komen veelal als een boemerang terug, waarna alles voor niets geweest is. De wereld van seo is bijzonder dynamisch, Google wijzigt zijn algoritmes met regelmaat, juist omdat mensen trucjes gaan toepassen waarmee ze hopen beter gevonden te worden. Zodra Google doorkrijgt dat bepaalde technieken als truc worden toegepast, wordt vrijwel onmiddellijk actie ondernomen om deze trucjes uit te sluiten als factor in de algoritmes. Om een concreet voorbeeld te noemen: het aantal links naar je website is een belangrijke factor in je ranking in Google. Hierdoor is een levendige handel in links ontstaan. De gedachte achter links als ranking-factor is echter dat deze verdiend worden door een kwalitatief goede en relevante website te hebben. Gekochte links dragen niet bij aan die gedachte. Google updatet de algoritmes rondom de links met grote regelmaat, om verkeerd gebruik van link building uit te sluiten. Het gaat echter te ver om hier verder over uit te wijden, dat zou namelijk een volledig artikel worden. Het punt is dat Google continu in de gaten houdt of er geen misbruik gemaakt wordt van de diverse ranking-factoren, om zo te zorgen voor relevante zoekresultaten voor de gebruikers van hun zoekmachine.
Ontwikkelingen
Het is dus van groot belang om alle ontwikkelingen rondom seo goed in de gaten te houden, of een specialist in te schakelen die je onderneming begeleidt rondom de optimalisatie van je website. Je positie in de zoekmachines is nooit een vast gegeven. Sta je nu hoog, kun je morgen een stuk lager staan. Aan de andere kant: sta je nu laag, dan kun je morgen ook weer hoger staan. En je positie in Google is wel bepalend voor het aantal bezoekers dat via de zoekmachine naar je website komt. Het percentage kliks op de nummer één-positie is zo'n 32,5 procent, terwijl de nummer drie ongeveer 11,5 procent van de kliks mag verwachten. We hebben het dan overigens wel over de organische zoekresultaten. Dit houdt in dat we de advertenties (Adwords) niet meerekenen. Er wordt nog altijd meer geklikt op de organische resultaten dan op de betaalde zoekresultaten.
Conversie
Aan een website die alleen goed gevonden wordt, heb je echter niks. Je kunt nog zo hoog staan in de zoekmachines, maar wanneer een bezoeker op je website niet datgene vindt waarvoor deze op je website denkt te komen, ben je deze zo kwijt en heeft dat je niks opgeleverd. Hier komen conversie en conversie-optimalisatie om de hoek kijken.
Conversie-optimalisatie begint met de vraag waar een bezoeker voor op je website komt. Je kunt hier uiteraard niet altijd een algemeen antwoord op formuleren, maar het is in veel gevallen wel mogelijk om te bepalen welk doel het grootste deel van de bezoekers op je website heeft. Dit kun je verder specificeren per pagina van je website, om zo het pad uit te stippelen dat de bezoeker zou moeten volgen en deze zo uiteindelijk tot actie aan te zetten.
In het huidige tijdperk is snelheid van groot belang. Je bezoeker wil direct weten of hij op jouw website kan doen waarvoor hij is gekomen, dus dat zul je zo snel mogelijk zichtbaar moeten maken voor je bezoeker. Doe je dit niet, dan loop je het risico dat je bezoeker onverrichter zake je website verlaat en nooit meer zal terugkeren. Iedere actie van een bezoeker op je website, hoe klein ook, valt onder conversie. Dat kan dus zijn van de homepage doorklikken naar je producten-of dienstenpagina. Ingeval van webshops is de conversie die het liefst gemaakt wordt uiteraard het doen van een aankoop.
Optimalisatie
Belangrijk is om je bezoeker direct duidelijkheid te bieden. Gebruik een tagline om je bezoeker houvast te geven over wat je hem te bieden hebt. Gebruik daarnaast goede buttons met call-to-actions voor de belangrijkste taken op je website. En last but not least: laat je website draaien om de bezoeker en niet om je bedrijf. Op deze manier help je de bezoeker het meest, wat uiteindelijk tot verhoging van je conversie leidt.
Wanneer de resultaten niet bevredigend zijn, is het verstandig om wijzigingen aan te brengen die de conversie kunnen verhogen. Hierbij begin je met een hypothese: een aanname of stelling over een factor die een rol speelt in je conversie. Voer deze wijziging door en test deze met een A/B-test. Hierbij toon je de helft van je bezoekers de oorspronkelijke pagina en de andere helft de nieuwe versie, waarop het liefst één wijziging is toegepast. Na een reële periode kun je de resultaten bekijken, waaruit je je conclusies kunt trekken. Let wel op dat het bij websites met relatief weinig bezoekers verstandig is om de testperiode zodanig lang te laten duren dat er reële conclusies uit kunnen worden getrokken.
Conversie en seo
Je kunt conversie-optimalisatie uitvoeren wat je wilt, maar zonder vindbaarheid heeft dat geen enkele zin. En zo is de cirkel weer rond, want zonder conversie-optimalisatie heeft seo, zoals ik eerder aangaf dus ook geen zin. Wanneer je je onderneming online serieus neemt, focus je dus op zowel seo als conversie-optimalisatie om zo meer resultaat uit je website halen.