Dick Bakker, Arval: ‘Goed voor de dag komen zonder grote investering’
De auto waarin je rijdt, is belangrijk voor een ondernemer. Je wilt goed voor de dag komen bij jouw klanten, maar hoe houd je je wagenpark en vooral de kosten hiervan beheersbaar?
Een zakenauto is een flinke investering voor de meeste ondernemers, dus is een betaalbaar alternatief altijd welkom. Banken lijken niet zo happig om het mkb van extra krediet te voorzien om deze investering te doen, dus springen leasemaatschappijen slim in op het ontstane gat. 'Je kunt dan toch over een spiksplinternieuwe auto beschikken zonder de flinke investering’, vertelt Dick Bakker van Arval Nederland. Begin dit jaar richtte de leasemaatschappij een aparte divisie op die zich speciaal richt op Nederlandse mkb'ers en zzp'ers. 'Klein is het nieuwe groot en dat merken we vooralaan de enorme respons vanuit de kant van ondernemers. Zij zijn op zoek naar flexibele en betaalbare oplossingen, maar willen ook goede service en betrouwbaarheid.'
MAKKELIJK OPZEGBAAR
Afgelopen april introduceerde het bedrijf Arval ‘per kilometer’, waarbij ondernemers meer betalen wanneer ze meer kilometers maken. Maandelijks betaal je een vast, laag bedrag en daarnaast een bedrag per gereden kilometer. 'Vergelijk het met je telefoonaanbieder: gebruik je meer minuten dan betaal je ook meer, alleen zit je er bij ons geen twee jaar aan vast’, zegt Bakker lachend. 'Flexibiliteit is voor het mkb erg belangrijk, het spreekt ze aan. Ze willen zich niet voor zestig maanden committeren aan een leasecontract, waar ze na 24 maanden eigenlijk al vanaf willen, omdat een project afloopt of een medewerker vertrekt.' Arval biedt daarom de mogelijkheid om tegen een vast bedrag je contract eerder te beëindigen of juist te verlengen mocht dit nodig zijn.
Ondernemers moeten uiteraard nog rekening houden met de brandstofkosten, dus je zou verwachten dat de vraag naar volledig elektrische of hybride auto's snel toeneemt. Dat valt voorlopig nog mee volgens Bakker: 'Er bestaat bij ondernemers toch nog wat angst omtrent de actieradius van elektrische voertuigen, hoewel die af lijkt te nemen. Elektrisch rijden kan, zeker tot 25.000 kilometer per jaar, flink in de kosten schelen ten opzichte van een benzine- of diesel aangedreven auto. Daarbij zit je al snel tussen de acht en vijftien cent per kilometer aan brandstofkosten, waar je bij een elektrische auto rond de drie tot vier cent per kilometer zit voor elektrisch laden.'
BEREIK
Vaak wordt de actieradius van elektrische auto's nog als een knelpunt gezien. 'Ik rijd zelf elektrisch en mijn auto heeft op een volle accu ongeveer 150 kilometerbereik’, weet Bakker. 'Vaak rijden mkb'ers echter minder kilometers en hebben ze oog voor het milieu, dus is het bereik niet zo'n probleem. Tel daarbij op dat er steeds meer laadpunten en snellaadpunten verschijnen in het hele land, dat de actieradius snel groter wordt en dan is elektrisch of semi-elektrisch een uitstekend alternatief, juist voor het mkb.'
Binnen een bedrijf met meerdere werknemers die niet altijd onderweg zijn, is het ook een optie om gezamenlijk gebruik te maken van een auto: de wisselwagen. 'We hebben zelfs klanten die met meerdere kleine bedrijven in hetzelfde pand zitten en een auto delen. Je geeft als ondernemer ook een signaal af aan jouw klanten dat je milieubewust bezig bent. Veel bedrijven waarderen dat.'
COMPETITIE
Nog slimmer is om het besparen door je personeel (en jezelf) te motiveren om zuiniger te rijden. Daar kun je bijvoorbeeld het zogenoemde 'gamification' voor gebruiken. Hierbij wordt een spelelement verbonden aan een activiteit, waardoor mensen al snel geneigd zijn om de strijd met elkaar aan te knopen voor de beste/hoogste score. In dit geval degene die binnen het bedrijf het zuinigst rijdt. Hiermee wordt niet alleen geld bespaard, maar blijven ook je medewerkers gemotiveerd om hun rijgedrag aan te passen. 'Klanten zetten zelf al competities zuinig rijden op. Dit willen we ondersteunen met de Arval Drive Challenge app, waar we bestuurders beoordelen op rijgedrag en zuinigheid. Het moet een echte wedstrijd worden', vertelt Bakker. 'Voor ondernemers zeker interessant: de onderhoudskosten zijn lager, banden slijten minder en aan het eind van de rit houd je een mooiere auto over.' Daarnaast is er de Mobile Plus app, waar gebruikers scores toegekend krijgen op basis van het aantal bekeuringen en schades.
GROEIMARKT
Bakker is zeer tevreden over de groei van Arvals nieuwste divisie. 'We hebben inmiddels ongeveer duizend auto's in het mkb rondrijden. In Engeland zien we dat het aantal mkb auto's inmiddels de corporate markt overstijgt. Daar is de markt anders, maar als dit een voorbode is, dan is ook het Nederlandse mkb een interessante groeimarkt. Je merkt toch dat kleinere bedrijven veel makkelijker anticiperen op veranderende situaties dan grote bedrijven. Ze zijn stukken wendbaarder dan de grote kolossen, maar dan moeten de leveranciers hier wel op inspelen.'