Overstapgids 2012: Argeweb (interview)
Als ondernemer ben je vaak onderweg. Dan is het handig om gemakkelijk toegang te hebben tot je e-mail, bestanden, agenda en contacten. Met Hosted Exchange maakt Argeweb al je bestanden en gegevens toegankelijk op welke plek je maar wilt en met elk gewenst apparaat. Met zo’n aanbod staat Argeweb natuurlijk niet alleen, maar met de ruime opslag en een zeer scherp prijskaartje wil het bedrijf zich onderscheiden, vertelt Gerben van Leeuwen, directeur van Argeweb. ‘Wij zijn een van de grotere van Nederland omdat we scherpe prijzen bieden. Wij bieden veel meer opslag voor een lagere prijs dan vele andere aanbieders.’
Service
Maar dat is niet Argewebs enige USP. Grote prioriteit geniet namelijk de service.‘Wat Argeweb onderscheidt is de grote hulpvaardigheid van de medewerkers. Met een supportdesk die streeft naar optimale dienstverlening willen wij een partner zijn voor ondernemers’, legt Ger- ben uit. ‘Afgelopen tijd hebben we twee series met Froukje de Both gemaakt waarin allerlei thema’s worden behandeld die relevant zijn voor ondernemers.’ Zo leggen de filmpjes uit hoe je een website of webshop maakt, kun je leren hoe je social media inzet en gebruikt en hoe je hoger in de zoekmachines komt. Handig voor ondernemers die met dit soort zaken aan de slag gaan en niet precies weten waar en hoe ze moeten beginnen. ‘Dan moeten ze bij een neefje of zwager aankloppen. Wij willen het punt zijn waar ondernemers de informatie kunnen vinden die ze nodig hebben. Zelf maken we geen websites, maar we kunnen wel tools bieden.’
‘Onze servicedesk is heel transparant ingericht’, gaat Gerben verder.‘We maken gebruik van een servicepuntensysteem, daarmee kunnen klanten ons beoordelen met een cijfer van 1 t/m 5. Op onze website laten we het gemiddelde zien en als we de target voor die maand gehaald hebben krijgen onze werknemers een extraatje. Een ijscoman die een dag voor de deur staat bijvoorbeeld, of een koffiedame die goede koffie brengt. Dit laten we dan op Facebook zien zodat klanten zien dat we écht met service bezig zijn.We merken dat klanten ons daardoor gaan volgen op Facebook en echt een band krijgen met het bedrijf. Maar we horen ook van leveranciers en grote klanten dat zij het mooi vinden hoe wij voor service en dienstverlening gaan. Iedereen kan namelijk wel zeggen dat hij voor kwaliteit gaat, wij laten ook zien hoe we dat doen en welke doelen we halen.’
Behalve de service, behaalt Argeweb ook op het gebied van infrastructuur en dienstverlening de gewenste kwaliteit, vertelt Gerben. ‘We hebben drie datacentra en doen alles in eigen beheer. Zo hebben we een eigen Managed Hosting- bedrijf waardoor alles heel dicht bij elkaar zit. Om de prijs scherp te houden is een grote klantenkring noodzakelijk. Aantallen zijn voor ons belangrijk, maar zonder dat we daarvoor willen inleveren op onze servicedesk.’
Blik op de toekomst
Hoe ziet de markt waar Argeweb zich op begeeft er anno 2013 eigenlijk uit? ‘Wat betreft domeinregistratie en webhosting hebben we de piek wel gehad’, denkt Gerben. ‘In plaats van een nieuwe website te lanceren, investeren mensen nu vaker in hun al bestaande website. Men wordt wat serieuzer en kiest eerder voor een goed hosting-pakket of goede oplossing.’
Hoewel het aantal domeinregistraties in Nederland dit jaar is afgenomen, ziet Argeweb het eigen marktaandeel wel groeien. ‘We zien vooral dat bedrijven steeds meer gaan werken in de cloud. Kleine servers of back-ups op kantoor worden steeds minder ingezet. Bij die trend passen onze diensten natuurlijk uitstekend.’ Een van die passende oplossingen is een online opslagdienst die sterk doet denken aan Dropbox, maar dan met een belangrijk verschil. Gerben: ‘Het is een Dropbox-achtige oplossing, alleen weet je bij ons zeker dat je data in Nederland is gestald. Zou jij nu je foto’s in Dropbox plaatsen en verwijderen van je eigen device?’, vraagt hij retorisch. ‘Bij ons kan dat met een gerust hart omdat je weet waar je je bestanden stalt, wie je verantwoordelijke aanspreekpunt is en dat het ontzettend goed beveiligd is.’
De markt ontwikkelt zich constant en ook bij Argeweb staan ze niet stil. ‘De komende tijd gaan wij ons richten op onze eigen klantenportal. We willen het nóg makkelijker maken om bij ons diensten te bestellen en te beheren. Daarom zijn we begonnen met de nieuwe app die we onlangs lanceerden en ook met onze klantensite zijn we bezig. Het komende jaar kun je op dat gebied dus zeker nog wat verwachten!’