Volkswagen wint marktaandeel vanwege eurocrisis
Als je Duitse automerken als Volkswagen, Audi, Skoda en Seat tegenover Franse merken als Peugeot en Renault of het Italiaanse Fiat zet, zie je iets opvallends: de Duitsers doen het verrassend goed. Ten koste van hun Europese concurrenten winnen ze aan marktaandeel, schrijft Wall Street Journal. Waar andere autofabrikanten het moeilijk hebben, krikt Volkswagen het aandeel van twintig procent in 2009 tot bijna een kwart van de markt.
Het verschil tussen de Duitse en andere Europese autobedrijven is de lage rente die de eerstgenoemde hanteert. De effectieve rente op een autolening – en daar maken de meeste kopers wel gebruik van –, komt in Duitsland uit op zo'n twee procent. Dat scheelt behoorlijk in de aanschaf. Bij Franse en Italiaanse merken kan dat percentage zomaar eens boven de zes procent liggen. Waar de andere bedrijven dus stunten met aanschafprijzen, kan Volkswagen profiteren van de historisch lage rente die door de eurocrisis in Duitsland geldt.
Alleen in Nederland groeit het marktaandeel van Volkswagengroep iets minder hard, naar 22 procent op dit moment. Dat heeft ermee te maken dat wij nogal veel leasen. In de lease-markt scoort Renault bijvoorbeeld goed vanwege de zuinigheid, stelt https://www.businessinsider.nl.