Voor het eerst meer klachten over webwinkels dan 'echte' winkels
Het door de overheid gerunde www.consuwijzer.nl registreerde voor het eerst sinds haar oprichting in 2006 meer klachten over webshops dan echte winkels. Om precies te zijn, werden 6000 klachten betreffende online winkels ontvangen tegen 5400 betreffende reguliere winkels.
De problemen die klanten bij webwinkels ondervinden hebben vooral te maken met het niet of te laat bezorgen van bestelde goederen, garanties, defecte producten, rekeningen en betalingen. Volgens ConsuWijzer kan de klant echter al veel ellende zélf voorkomen door vooraf even te Googlen op de naam van de webwinkel.
Blijkt er op bijvoorbeeld forums en consumentensites veel geklaagd te worden over de betreffende webshop, dan is het verstandig om even een deur verder te gaan zoeken. Op het uiterlijk van een site afgaan heeft tegenwoordig nog maar weinig zin, ook een oplichter draait in een handomdraai een professioneel ogende shop in elkaar. Los van dit advies is het ook verstandig om even op het Thuiswinkel Waarborg keurmerk te letten, in geval van problemen kun je dan tenminste nog ergens terecht met klachten.