Bedrijf starten in 13 stappen
Stappenplan bedrijf starten

Bedrijf starten in 13 stappen

Redactie Baaz
Wil je een bedrijf starten? Dan moet je voldoen aan een aantal regels die de overheid stelt. Met dit stappenplan kom je te weten aan welke verplichtingen je moet voldoen.

 1. Rechtsvorm kiezen

Als startende ondernemer moet je een rechtsvorm kiezen, zoals een eenmanszaak of een besloten vennootschap. De rechtsvorm bepaalt onder andere de aansprakelijkheid voor schulden van je bedrijf en je belastingverplichtingen.

2. Handelsnaam (bedrijfsnaam) kiezen

Om je te kunnen inschrijven in het Handelsregister, heb je een handelsnaam (bedrijfsnaam) nodig.

3. Inschrijven in het Handelsregister en aanmelden bij de Belastingdienst

Als startende ondernemer moet je je inschrijven in het Handelsregister van de KvK. De KvK geeft je gegevens door aan de Belastingdienst. Je hoeft je niet apart aan te melden bij de Belastingdienst.

4. Inschrijven bij het bedrijf- of productschap

In de meeste gevallen moet je je inschrijven bij het productschap en/of bedrijfschap van de branche waarin je werkzaam bent.

5. Nagaan of je aan de beroepseisen voldoet

Je hebt geen apart diploma nodig om een bedrijf te kunnen starten. Verschillende beroepen mag je echter alleen uitoefenen als je aan bepaalde eisen voldoet.

6. Bestemmingsplan inzien

De vestiging van je bedrijf moet passen in het bestemmingsplan van je gemeente. Zo niet, dan kun je vragen om een wijziging van het bestemmingsplan of om een omgevingsvergunning voor het handelen in strijd met regels ruimtelijke ordening.

7. Bedrijf aan huis melden

Wil je een bedrijf aan huis beginnen, dan moet je dit meestal melden bij je gemeente. Ook moet je rekening houden met een aantal belastingzaken en je eventuele huur- of hypotheekovereenkomst.

8. Melding milieubeheer doen of omgevingsvergunning aanvragen

Als ondernemer heb je te maken met milieuvoorschriften. Meestal kun je volstaan met een melding van je bedrijf bij de gemeente. In bepaalde gevallen moet je een omgevingsvergunning voor het oprichten of veranderen van een milieu-inrichting aanvragen.

9. Omgevingsvergunning voor bouwen aanvragen

Als je wilt (ver)bouwen of renoveren, heb je meestal van je gemeente een omgevingsvergunning voor bouwen nodig. Mogelijk moet je ook voor de activiteiten slopen en handelingen met gevolgen voor beschermde monumenten de omgevingsvergunning aanvragen.

10. Gebruiksmelding doen of omgevingsvergunning aanvragen

Voor het brandveilig gebruik van je bedrijfspand moet je in veel gevallen een gebruiksmelding bij je gemeente doen. In sommige gevallen moet je een omgevingsvergunning voor brandveilig gebruiken aanvragen.

11. Administratie opzetten

Vaak maak je al kosten voordat je onderneming officieel gestart is. Zet daarom tijdig je administratie op. Je bent wettelijk verplicht om deze administratie bij te houden en zeven jaar te bewaren.

12. Verzekeringen afsluiten

Je bent verplicht een ziektekostenverzekering af te sluiten. Daarnaast kun je je vrijwillig tegen een aantal andere (bedrijfs)risico's verzekeren.

13. Verklaring arbeidsrelatie (VAR) aanvragen

Ga je aan het werk als zzp'er, vraag dan bij de Belastingdienst een Verklaring arbeidsrelatie aan. Daarmee kun je aan je opdrachtgevers tonen dat je ondernemer bent, zodat zij geen premies en loonheffingen voor jou hoeven af te dragen.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie