Iens.nl stimuleert doggybags bij restaurants
We kennen het uit de films waar eetgasten de overblijfselen van hun Amerikaanse portie eten in een zogenoemde doggybag mee naar huis kunnen nemen.
De reden dat de oprichtster van Iens.nl, Iens Boswijk, het concept van de ‘meeneemzakjes’ in Nederland aan de man wil brengen, heeft alles te maken met duurzaamheid. Op de website heeft zij namelijk een initiatief gelanceerd waarmee ze restaurants wil stimuleren om duurzamer te zijn. Er zijn zestien criteria, waaronder de doggybags, waarmee restauranthouders op de site kunnen aangeven hoe duurzaam ze zijn.
Op fdye.nl legt Boswijk haar beweegredenen uit: ‘Wij doen dit om restauranthouders bewuster te laten inkopen en hen bewuster te maken van het milieu. Milieu Centraal en Crem, bureau voor duurzame ontwikkeling, helpen ook mee.’
Op Iens.nl kunnen restauranthouders hun profiel zelf invullen en aangeven aan welke duurzaamheidcriteria zij voldoen. Zo kan een restaurant behalve doggybags ook kleinere porties aanbieden of alleen duurzame producten gebruiken. De klanten en bezoekers van de website zullen beoordelen of de eetgelegenheid ook daadwerkelijk aan de criteria voldoet.
Volgens de initiatiefneemster zijn er heel wat ondernemers die hun profiel hebben bijgewerkt: ‘Al 250 restaurants hebben hun duurzaamheidprofiel op onze website ingevuld. Eetgelegenheden kunnen niet zomaar 100% duurzaam zijn, maar wij hopen dat het de standaard wordt.’