Detailhandel verwacht geen gevolgen van crisis

Redactie Baaz
Retailers en producenten van consumentengoederen ondervinden nauwelijks gevolgen van de huidige onrust in onder meer het Midden-Oosten en Japan. Ook op lange termijn verwachten de bedrijven geen problemen, dit blijkt uit onderzoek van KPMG.

Uit dit onderzoek onder driehonderd bedrijven is gebleken dat meer dan de helft van de ondernemingen geen of nauwelijks invloed ervaart van de onrust op de bedrijfsvoering. Slechts 5 procent geeft aan dat de gevolgen voor het resultaat wel ingrijpend zijn. Hoewel de prijzen van grondstoffen en energie stijgen, verwacht een meerderheid van de bedrijven dat dit alleen gevolgen zal hebben op korte termijn.

Ruim 40 procent van de bedrijven die aan het onderzoek meededen, denken dat de onrust in de wereld gevolgen zal hebben voor de groei in onze regio. Eén op de vier ondernemingen vermoedt dit jaar een aanzienlijk beter resultaat dan in 2010 en ruim de helft voorziet een bescheiden groei.

Volgens het KPMG blijkt dat bedrijven in de consumentenmarkt zich beter hebben weten te wapenen tegen de crisis dan ondernemingen in andere sectoren. 'Een meerderheid van de retailers en leveranciers is erin geslaagd om tijdens de crisis 'slank' te produceren en minder kosten te maken, waardoor zij een goede basis hebben nu de economie weer aantrekt,' aldus een partner van het KPMG.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie