Onderzoek arbeidsvoorwaarden: Nederland na Polen meest tevreden
Bijna de helft van alle Nederlandse werknemers (49,0%) is tevreden over het volledige salarispakket. Bijna een derde (30,6%) staat hier neutraal tegenover en slechts 13,5 procent is ontevreden. Met deze scores staat Nederland op de tweede plek van de meest tevreden werknemers in Europa. Polen is koploper met een tevredenheidspercentage van 51 procent en Servië staat onderaan met slechts 20 procent tevredenheid. Dat blijkt uit een grootschalig en internationaal onderzoek door de Europese HR-dienstverlener SD Worx, uitgevoerd onder ruim 5.000 bedrijven en 18.000 werknemers uit 18 Europese landen, waaronder Nederland.
Een leuke werksfeer, een aantrekkelijk salaris, kansen om door te groeien of werkzekerheid: wat maakt een bedrijf nu écht aantrekkelijk? Voor 57,7 procent van de Nederlandse werknemers blijft het salaris de belangrijkste factor. Daarmee is salaris niet alleen de voornaamste reden om voor een werkgever te kiezen, maar ook om een werkgever te verlaten. Een fijne werksfeer en collega’s staat op de tweede plek (50,2%), gevolgd door afstand en bereikbaarheid van de werkplek (38,0%), aandacht voor werk-privé balans (33,3%) en zinvol, interessant en uitdagend werk (31,7%).
Helft Nederlandse werknemers is tevreden met communicatie over salarispakket
SD Worx heeft ook onderzocht hoe het is gesteld met de communicatie over het salarispakket. Als werknemers niet weten wat hun salarispakket inhoudt, kunnen ze het namelijk niet correct beoordelen. Kijkend naar Nederlandse werknemers, geeft bijna de helft (49,7%) aan dat de organisatie voldoende communiceert over het beloningsbeleid en eventuele wijzigingen. Ongeveer evenveel werknemers (49,5%) zijn tevreden over de transparantie van het salarisbeleid. Wel geeft 15 procent aan dat de communicatie over het salarisbeleid beter kan en 16 procent vindt dat de werkgever transparanter kan zijn over de inhoud van het salarispakket.
“Het is cruciaal dat bedrijven goed nadenken over hun beloningsbeleid en hier transparant over communiceren,” zegt Hans Kroese, Manager SD Worx Reward. “Loon blijft een belangrijke factor in de keuze voor een werkgever en draagt sterk bij aan de motivatie en tevredenheid. Daarnaast zien we een toenemende mate van personalisering in de relatie tussen werkgever en werknemer. Het is dan ook belangrijk om je beloningsbeleid te personaliseren om maximaal te voldoen aan de unieke behoeften van elke werknemer.
Ruim vier op de tien Nederlanders wil extra bovenwettelijke vakantiedagen
Het totale salarispakket bestaat uit meer dan alleen een vast salaris. De Europese werknemer ontvangt dan ook gemiddeld zeven verschillende vormen van beloning. België, Slovenië en Polen lopen voorop met negen vormen, terwijl het aantal beloningsvormen het laagst ligt in Italië (5), Spanje (6) en Denemarken (6). De meest voorkomende vormen van beloning die Nederlandse werknemers ontvangen, zijn een vast salaris (85,5%), flexibele werktijden (53%) en cadeaus voor speciale gelegenheden (47,7%).
“Beloning draait om meer dan geld of materiële zaken”, vervolgt Kroese. “Flexibele werkuren en een fijne werksfeer tellen ook mee voor werknemers. Dit noem ik het ABC van beloningsbeleid: Atmosphere - Benefits - Compensation. Geld of extra bovenwettelijke vakantiedagen zijn niet de enige redenen waarom mensen voor een organisatie kiezen of er blijven werken.”
Maar wat willen Nederlanders nu écht? Bovenaan het wensenlijstje van Nederlandse werknemers staan een vast salaris (54,5%), extra bovenwettelijke vakantiedagen (45,5%) en flexibele werkuren (35,7%). Toch bieden slechts drie op de tien organisaties (31,4%) dit ook daadwerkelijk aan. Ten slotte zijn studie- en trainingsdagen en cadeaus voor speciale gelegenheden populair bij werknemers (beide met 22%).
“Werkgevers die investeren in een breed scala aan beloningen, zoals extra bovenwettelijke vakantiedagen en flexibele werkuren, laten zien dat ze de behoeften van hun werknemers echt begrijpen,” zegt Kroese. “Dit helpt niet alleen bij het aantrekken van talent, maar ook om een werkomgeving te creëren waar werknemers zich gewaardeerd voelen en waarin ze gemotiveerd blijven. Een moderne en flexibele aanpak in het beloningsbeleid kan het verschil maken in de huidige competitieve arbeidsmarkt.”