Onderzoek Beyond Identity: 84% van alle kijkers lift mee op Netflix account van iemand anders

Onderzoek Beyond Identity: 84% van alle kijkers lift mee op Netflix account van iemand anders

Redactie Baaz

Beyond Identity, aanbieder van voor de gebruiker onzichtbare phishing-bestendige multi-factor authentication (MFA), heeft onderzocht* hoeveel gebruikers van streaming-diensten hun account met anderen delen en hoe moeilijk het is om van deze meelifters af te komen.

Uit vraaggesprekken met 1.025 Amerikanen kwam naar voren dat elke streaming-dienst per huishouden gemiddeld twee meelifters of ‘moochers’ kende. Dit zijn mensen die een account gebruiken zonder daarvoor te betalen. Netflix bleek het populairste platform voor het delen van wachtwoorden. Vierentachtig procent van de gebruikers met dit platform deelde de account met ten minste één andere persoon. Meer dan de helft van de Hulu-, Disney+- en Prime-abonnees meldde echter ook dat hun inloggegevens flink gedeeld werden.

Verlies 

Alle streaming-platforms samen leden een potentieel verlies van 636 euro per meelifter per jaar. Toen het tijd was om de profiteurs vaarwel te zeggen, deed een op de vier eigenaars van accounts dat door het wachtwoord voor het account te wijzigen in de hoop dat er geen haan naar zou kraaien. 30% van alle meelifters liet zich hierdoor echter niet afschrikken en vroeg de eigenaar van het account om diens nieuwe aanmeldingsgegevens te delen. Veel eigenaars van accounts ontdekten daarnaast dat hun wachtwoord zonder hun medeweten met anderen werden gedeeld, dit ondanks het feit dat 48% van alle meelifters in hetzelfde huis als de eigenaar van het account woont. Dit stuurt niet alleen de kijkvoorkeuren in de war, maar maakt het ook mogelijk dat er persoonlijke informatie wordt gestolen, zeker wanneer hetzelfde wachtwoord voor andere accounts wordt gebruikt.

Maar het riskante gedrag hield daarmee niet op. Ruim 10 procent van alle eigenaars van accounts gaf toe hetzelfde wachtwoord te gebruiken voor hun streaming-abonnement en hun bankrekeningen. 36% gebruikte hetzelfde wachtwoord voor hun persoonlijke e-mailaccount. Hoewel het gebruik van een identiek wachtwoord voor verschillende accounts het makkelijk maakt voor gebruikers om hun aanmeldingsgegevens te onthouden, is dit een van de meest riskante gedragingen op het gebied van internetbeveiliging, zeker als de eigenaars van accounts niet weten wie hun wachtwoord met anderen deelt.

*Dit onderzoek werd recentelijk uitgevoerd door Fractl Research in opdracht van Beyond Identity. Aan het onderzoek deden meer dan 1.000 mensen in de V.S. mee, die ondervraagd zijn over het delen van wachtwoorden voor hun abonnementsdiensten.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie