Online reputatiemanagement opent nieuwe deuren: meer kansen dankzij een smetteloze reputatie
Willen klanten nog zaken met je doen als ze vooral negatieve reviews lezen? Of als ze lezen over een (valse) beschuldiging in een oud nieuwsartikel, waar je allang niets meer mee te maken hebt? Online verdwijnt er niets, als je daar niet actief mee aan de slag gaat. Je online reputatie is daarom heel belangrijk voor de nieuwe kansen die je creëert.
Een smetteloze reputatie creëert vertrouwen. Maar nog belangrijker, wie wel een smet op de reputatie heeft wordt snel afgeserveerd. Zelfs als het gaat om oude artikelen en situaties, waar je nu allang niets meer mee te maken hebt. Daarom is het belangrijk om je online reputatie op z’n minst in de gaten te houden. En daarmee aan de slag te gaan als je merkt dat er schadelijke Google zoekresultaten bestaan.
82% van de consumenten leest online reviews
Maar liefst 82% van de consumenten leest eerst online reviews, voordat ze hun keuze maken (BrightLocal). B2B is de trend vergelijkbaar, met onderzoeken die aangeven dat 70% tot 90% van de zakelijke klanten eerst online enig onderzoek doet. Ze lezen testimonials of zoeken achtergronden bij jou als ondernemer, of bij je bedrijf. Pas als dat vertrouwen geeft nemen ze contact op om een aanvraag te doen.
Dat betekent dat de online reputatie (persoonlijk en/of zakelijk) kansen creëert en nieuwe deuren kan openen. Of dat de kansen verloren gaan, als de Google-zoekresultaten deze deuren juist dichtgooien.
Proactief beschermen of reactief herstellen
Je kunt op twee manieren zorgen voor een smetteloze online reputatie:
• Proactief: om problemen te voorkomen
Al vóórdat je te maken krijgt met eventuele schadelijke zoekresultaten is het de moeite waard om daarmee aan de slag te gaan. Wie een sterk fort bouwt wordt niet zomaar verrast door een eventuele aanval. Dus heb je een sterke online reputatie, bijvoorbeeld met talloze positieve reviews? Dan kan een boze klant of een teleurgestelde leverancier daar niet zomaar verandering in brengen.
• Reactief: als je jouw reputatie moet herstellen
Heb je al te maken met zo’n teleurgestelde leverancier of met andere schadelijke zoekresultaten? Met online reputatiemanagement kun je Google zoekresultaten verwijderen. Dat begint met de vraag aan de website-eigenaar en aan Google om het resultaat te verwijderen. Als dat geen oplossing biedt is het mogelijk om het resultaat ‘weg te drukken’, in ieder geval naar de tweede pagina.
Tip: wist je dat 75 tot 90% van de gebruikers niet verder kijkt dan de eerste pagina in Google? Dat betekent dat een resultaat op de tweede of een lagere pagina ‘praktisch niet bestaat’.
Online reputatiemanagement creëert kansen
Met online reputatiemanagement creëer je kansen voor jouw bedrijf, of jouw individuele professionele carrière. Je opent nieuwe deuren, omdat potentiële klanten en andere partners de informatie vinden die je ze graag wilt laten zien. Of omdat ze de resultaten die je ze liever niet laat zien in ieder geval niet vinden.
Ben je benieuwd hoe dat werkt? Sovix is jouw specialist in online reputatiemanagement. Daarmee bouw je proactief aan de sterke reputatie die je zoekt. Of je herstelt reactief als dat nodig is, zodat je door kunt blijven gaan met ondernemen of dat je ondanks alles blijft bouwen aan je professionele carrière.