Opvallend: werknemers pieken pas op hun 44ste met ondernemend gedrag
Een kwart van de Nederlandse werknemers tot 24 jaar probeert op het werk nooit iets nieuws. De helft hiervan doet op het werk puur en alleen wat van ze wordt gevraagd. Werknemers pieken op hun 44ste met ondernemend gedrag. Ongeveer de helft van deze groep probeert met regelmaat (32,6 procent) nieuwe dingen op het werk.
Dit zijn resultaten uit een onderzoek van onderzoeksbureau Marktpeiler, in opdracht van ondernemer Dennis Heijn. Hij verwerkte de nieuwste inzichten over persoonlijke en organisatorische groei in zijn nieuwe boek The Fearless Monkey, voor mensen die willen groeien en ondernemender willen worden.
Twintigers minder innovatief
Meer dan de helft (73,1 procent) van de werknemers tot 25 jaar geeft aan soms wat nieuws te proberen (met regelmaat of zo af en toe). De werknemer tussen 45 en 54 jaar oud is veel vernieuwender; 88% probeert af en toe of regelmatig iets nieuws. 'Succes komt nooit door alleen braaf de regels te volgen”, vertelt Heijn. “Of het nu gaat om een voetbalteam, orkest of een marketingcampagne. Afspraken en regels zijn onmisbaar voor goede interactie, uiteraard, maar het verschil wordt gemaakt door de mensen die op het juiste moment durven af te wijken van de regels. Nieuwe dingen proberen op jouw werk is key om het bedrijf te laten groeien, maar ook om persoonlijk te kunnen groeien.'
Sneller naar nieuwe dingen proberen
Meer dan vier procent (4,4 procent) van de werkende mensen wil graag nieuwe dingen proberen op het werk, maar durft niet. Het lef om te starten met nieuwe dingen ('fearless' worden) lijkt iets te zijn wat mensen in de loop der tijd ontwikkelen. Spreker en auteur Dennis Heijn vindt dat jammer en bracht daarom zijn boek The Fearless Monkey uit, als een creatieve gids (in het Engels geschreven) voor leiderschap in een paradoxale wereld.
Dit managementboek heeft als doel mensen sneller te laten bewegen, zodat ze stappen zetten in persoonlijke en organisatorische groei. Heijn: 'Een werknemer die zonder angst stappen zet, groeit als mens en kan ook groei voor de organisatie betekenen.' Het boek is een voorbeeld van out-of-the box-denken en breekt met de trend van zelfhulpboeken.