Oranjekoorts grijpt Nederland: Marktplaats ziet 50% meer zoekopdrachten naar oranje producten dan voor WK 2022
Oranjekoorts grijpt Nederland: Marktplaats ziet 50% meer zoekopdrachten naar oranje producten dan voor WK 2022

Oranjekoorts grijpt Nederland: Marktplaats ziet 50% meer zoekopdrachten naar oranje producten dan voor WK 2022

Redactie Baaz

Meest gezochte hypes zijn de Albert Heijn hamsters en voetbalplaatjes van Lidl

De oranjegekte is los in Nederland. In de aanloop naar het EK voetbal 2024 ziet Marktplaats een explosie in de zoekopdrachten naar oranje producten. In de maand naar aanloop van het toernooi, steeg het aantal zoekopdrachten naar 'oranje' met maar liefst meer dan 50% ten opzichte van de periode voor het WK 2022 in Qatar.

"We zien een duidelijke toename in de vraag naar oranje kleding, accessoires en feestversiering", aldus Maaike Veeling, woordvoerder van Marktplaats. "Dit is natuurlijk te danken aan het naderende EK voetbal, waar we massaal onze support voor het Nederlands elftal willen tonen. Ook de marketing van supermarkten en merken doet veel voor de activiteit op het platform.''

De top 10 meest populaire oranje producten op Marktplaats in de laatste maand zijn: 

  1. Oranje shirt
  2. Oranje airfryer
  3. Oranje bank
  4. Oranje 1988 shirt
  5. Oranje versiering
  6. Oranje Duitse helm
  7. Oranje vlaggetjes
  8. Oranje vlag
  9. Retro oranje shirt
  10. Oranje overall

Marketing rondom EK 2024 

De toename in de vraag naar oranje producten is niet alleen te wijten aan het enthousiasme voor het Nederlands elftal. Ook de marketing en reclame die supermarkten, merken en winkels inzetten rondom het EK spelen een rol. Hierbij ziet Marktplaats dat met name de (gratis) producten die Nederlandse supermarkten voor een hype zorgen. 

De meest populaire zoekopdrachten gerelateerd aan marketingacties zijn:

  • Hamsters - Albert Heijn

Via social media en de winkels zijn er honderden xxl oranje hamsters in omloop gekomen. Zowel de grote exemplaren als eerdere en kleinere uitvoeringen wordt massaal gehandeld op het platform. 

  • Voetbalplaatjes - Lidl en Albert Heijn

Er wordt ook veel gezocht naar voetbalplaatjes, waarbij die van Lidl het meest populair zijn. Gebruikers zoeken vooral naar plaatjes om te kopen, maar ook naar de mogelijkheid om te ruilen wordt gezocht. 

  • Juichspencer - Jumbo

De oranje spencer van Jumbo, die ook dienst kan doen als boodschappentas, is gratis te krijgen in de supermarkt, maar wordt toch flink gezocht op Marktplaats.

  • Oranje airfryer - Mediamarkt

Een lekkere snack mag niet ontbreken bij een wedstrijd. Hier speelde Mediamarkt en Koenic slim op in met een oranje airfryer. Deze was al snel uitverkocht, wat ervoor zorgde dat honderden mensen op Marktplaats zochten naar deze toffe gadget. 

"Merken en winkels spelen slim in op de oranjegekte door speciale EK-producten op de markt te brengen", aldus Veeling. "Dankzij de schaarste en hypes rondom deze producten zijn mensen meer op zoek naar deze producten voor een goede prijs.”


Duurzaamheid

Marktplaats roept consumenten op om te overwegen om gebruikte oranje producten te kopen voor het EK. "Versiering, kleding en andere feestspullen worden vaak maar kort gebruikt en kunnen nog een prima tweede of derde leven krijgen", zegt Veeling. "Door te kiezen voor tweedehands bespaar je niet alleen geld, maar draag je ook bij aan een betere wereld."

 

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie