Outlet shoppen of uitverkoop shoppen?
Van kleding en schoenen, tot accessoires en huishoudelijke apparaten, outletcentra hebben voor elk wat wils. Onder consumenten bestaat echter vaak nog de perceptie dat er bij outletcentra alleen afgekeurde producten of producten uit oude collecties te koop zijn. Niets in minder waar. In dit artikel leggen wij je uit wat outlet shoppen is en wat het verschil is met de ‘normale’ seizoensuitverkoop.
Wat is outlet shopping?
Het concept van outlet shopping ontstond rond 1930, toen fabrikanten van schoenen en kleding hun onverkochte voorraad verkochten aan werknemers tegen een sterk gereduceerde prijs. Over tijd is het concept van outletshopping geëvolueerd tot volwaardige winkelcentra waar populaire merken zich graag vestigen.
Deze grote winkelcentra, vaak strategisch gelegen langs snelwegen, bieden een breed scala aan kwalitatieve producten van bekende merken tegen sterk gereduceerde prijzen. Hoewel de prijzen lager zijn dan bij reguliere winkels, betekent dit niet dat de kwaliteit van de producten minder is. De artikelen zijn nog steeds van hoge kwaliteit, passen in de laatste modetrends en bieden dezelfde garantie en service als de producten die in de reguliere winkels worden verkocht.
Outlet shopping versus seizoensuitverkoop
Het grootste verschil tussen outlet shopping en de seizoensuitverkoop is dat bij de seizoensuitverkoop voornamelijk restpartijen worden verkocht waar af en toe een tof item tussen zit. Bij outletcentra kan je daarentegen juist kwalitatief mooie en modebewuste items scoren voor een lagere prijs. Outlet shoppen is dus een goede manier om items te vinden van goede kwaliteit voor een lagere prijs.
De ultieme winkelervaring
Uit onderzoek van Amsterdam The Style Outlets blijkt dat het prijsniveau van producten één van de belangrijkste beweegredenen is voor een bezoek aan een outletcentrum. Daarnaast spelen de sfeer van het centrum, het winkelaanbod en kwaliteit van winkels ook een belangrijke rol bij het aantrekken van bezoekers. Een outletcentrum is een populaire bestemming voor prijs- en modebewuste shoppers die op zoek zijn naar de beste deals, die ook een dagje uit willen beleven. Outletshopping is dus veel meer dan alleen koopjes jagen: men verwacht een ultieme winkelervaring.
“Eén van de belangrijkste redenen voor consumenten om een outletcentrum te bezoeken, is het kopen van producten van merken uit het hogere prijssegment voor een lagere prijs,” zegt Marcel Herben, Centrum Manager van Amsterdam The Style Outlets. “Bezoekers van Amsterdam The Style Outlets komen vooral uit nieuwsgierigheid naar het winkelaanbod. Als ze eenmaal hier zijn geweest zien we dat veel bezoekers terugkeren, omdat ze een bezoek aan Amsterdam The Style Outlets echt als een gezellig dagje uit beleven. En dat is geweldig, want we lanceren namelijk veel initiatieven om de winkel ervaring van onze bezoekers steeds naar een hoger niveau te tillen.”