Persoonlijke troubles en werk: vind de goede balans
Hoe vind je de balans tussen je persoonlijke problemen en je werk?
Het wordt vaak genoeg gezegd dat een goede balans tussen privé en werk noodzakelijk is, maar in sommige gevallen is dat onderscheid moeilijk te behouden. Persoonlijke stress kan wel degelijk leiden tot een negatief effect op de werkvloer. Er zijn gelukkig een paar dingen die je kunt doen om de persoonlijke problemen niet de overhand te laten nemen in je werk.
Wees er open over
Je werknemers hoeven absoluut niet alle details van je persoonlijke situatie te weten, maar breng ze er wel van op de hoogte dat er iets speelt. Dan weten de mensen om je heen ook waarom je even niet lekker in je vel zit of gestrest bent. Dit voorkomt ook geruchten die gaan rondspoken als iemand doorheeft dat er iets aan de hand is. Wees dat voor en wees eerlijk tegen je werknemers.
Zoek steun bij vrienden en familie
Het is belangrijk dat je een groep mensen om je heen hebt die je er doorheen kunnen slepen. Sta er dan ook voor open om mensen te zien en te spreken, het liefst personen die je niet op het werk tegenkomt. Het is ook absoluut geen schande om houvast te zoeken bij een therapeut of mental coach. Deze mensen zijn er om te helpen met dit soort problemen.
Delegeer
Je mag ook zeker de tijd en rust nemen om een verlies of ander verdriet te verwerken. Dat hoeft niet te betekenen dat je wekenlang op de bank onder een dekentje moet gaan zitten, maar je mag het wel wat rustiger aan doen. Als je eerlijk bent naar je team is het ook veel makkelijker om wat werk uit handen te geven, ze zullen het dan beter begrijpen.
Erkenning
Het is menselijk om na een verlies of andere vervelende persoonlijke situatie zo snel mogelijk weer mee te willen draaien in het ‘normale’ leven. Maar jezelf onder een berg werk begraven is niet de oplossing. Erken het en praat erover. Op die manier kun je het veel beter verwerken.