PlayStation Plus en Xbox Game Pass zijn populairder in India en Brazilië dan in de Verenigde Staten

PlayStation Plus en Xbox Game Pass zijn populairder in India en Brazilië dan in de Verenigde Staten

Redactie Baaz

Video game-abonnementen bestaan al meer dan tien jaar in de een of andere vorm, met Game Pass van Microsoft en Playstation Plus van Sony als marktleiders. Hoewel beide diensten wereldwijd tientallen miljoenen gebruikers hebben, zijn ze veel populairder in opkomende gamingmarkten.

Volgens gegevens hebben zowel PlayStation Plus als Xbox Game Pass meer gebruikers in India en Brazilië dan in de Verenigde Staten en China, 's werelds twee grootste gamingmarkten.

PS Plus wordt gebruikt door 14% van de gamers in India en 13% in Brazilië, tegenover 10% in China en de VS.

Sony's gameservice met abonnement, PlayStation Plus, is al dertien jaar beschikbaar voor spelers. Maar ondanks de nieuwe functies en abonnementsniveaus verloor het vorig jaar 1,6 miljoen abonnees.

Bovendien bleek uit het Statista Consumer Insights-onderzoek, dat werd uitgevoerd onder gamers in 21 landen, waaronder de topspelmarkten China, de Verenigde Staten, Japan, het Verenigd Koninkrijk en Duitsland, dat videogame-abonnementen zoals PS Plus nog steeds een nichefenomeen zijn.

Uit de statistieken blijkt dat slechts 10% van de Chinese en Amerikaanse gamers een abonnement op PlayStation Plus heeft, vergelijkbaar met het aandeel Xbox Game Pass-gebruikers in de twee landen. Aan de andere kant maken spelers in zogenaamde opkomende markten vaker gebruik van een PS Plus-abonnement. Volgens het onderzoek gaf 14% van de respondenten in India aan gebruik te maken van de PS Plus-service, één procent meer dan in Brazilië. Zuid-Afrika was de op twee na grootste markt voor Sony's abonnementsdienst voor videogames, met een aandeel van 11% onder de ondervraagde gamers.

Het zal interessant zijn om deze aandelen te zien na de laatste aankondiging dat de prijzen van PlayStation Plus omhoog gaan. Vanaf 6 september zijn de prijzen van elke PS Plus-tier met ongeveer 30% gestegen, wat gevolgen zal hebben voor het aantal gebruikers in de opkomende gamingmarkten, waar gebruikers al minder geld uitgeven aan gamingcontent.

Mexico en Brazilië zijn de twee belangrijkste markten voor Xbox Game Pass, met een aandeel van 13% van de gebruikers

Hoewel India en Brazilië tot de toonaangevende PS Plus- en Game Pass-markten behoren, is Microsofts gameabonnementsdienst het populairst in Mexico. Volgens een onderzoek van Statista is Mexico de nummer één markt voor Xbox Game Pass, met 13% van de ondervraagde gamers die zeiden dat ze de service al gebruikten. Brazilië en India volgen met hetzelfde aandeel van 13% onder gamers. De Verenigde Staten en China sluiten de top vijf af met een aandeel van respectievelijk 10% en 9% onder gamers.

Hoewel abonnementen op videogames een klein aandeel hebben in de gaminggemeenschap, beweren zowel Sony als Microsoft dat ze voornamelijk dienen als promotiemiddel en een extra manier om hun spelconsoles te verkopen. De volgende cijfers kunnen dat bewijzen. Volgens marktonderzoeksbureau Circana was van de 57 miljard dollar die vorig jaar in de Verenigde Staten werd uitgegeven aan games, hardware en accessoires, slechts 400 miljoen dollar verbonden aan videogame-abonnementen.

 

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie