Porsche stimuleert ondernemerschap met AI-businesscoach

Porsche stimuleert ondernemerschap met AI-businesscoach

Redactie Baaz

Afgelopen week introduceerde Porsche Nederland een intelligente, digitale coach waar ondernemers met behulp van AI antwoord vinden op al hun ondernemersvragen.

Met het platform wil Porsche zowel beginnende als gevestigde ondernemers inspireren om alles uit hun onderneming te halen. De AI-businesscoach maakt de kennis en mentaliteit van Nederlandse en internationale topondernemers voor iedereen toegankelijk.  De ondernemerslessen van onder anderen Guillaume Philibert (Filling Pieces), Merel van Helsdingen (Nxt Museum), Ron Simpson (o.a. Skybox), Renée van Wijngaarden (1/OFF Paris) en Tom Peeters (Crisp) zijn aan de AI-tool toegevoegd. 

Vragen waar de digitale coach antwoord op kan geven, zijn bijvoorbeeld: Hoe vind ik de meest getalenteerde medewerkers voor mijn startup? Welke kwaliteiten moet je in huis hebben als succesvol ondernemer? Wat zijn de grootste valkuilen bij het starten van een onderneming?

Toepassing GPT-3

De AI-businesscoach van Porsche Nederland gebruikt de bestaande technologie van GPT-3. Door middel van een externe API is de bestaande content van GPT-3 door Porsche aangevuld met de ondernemerslessen van Nederlandse ondernemers. Daarbovenop is een laag gebouwd bestaande uit een prompt, filters en triggers. Hiermee wordt het systeem opgedragen om te denken en klinken als een ondernemer. Zo kunnen gebruikers gericht advies krijgen van het collectieve brein van GPT-3 en is de AI-businesscoach ook een laagdrempelige toegangspoort tot  de kennis van succesvolle ondernemers in Nederland.

Philibert deelt ondernemerslessen

Porsche draagt het nieuwe systeem op om te denken en klinken als een ondernemer met een 'garagementaliteit'. De garage refereert aan de plek waar talloze succesvolle ondernemers ooit begonnen. Ondernemers die klein begonnen, maar groots droomden. Zo begon het merk 75 jaar geleden zelf ook. Die garagementaliteit waarbij alles mogelijk was, heeft ook Filling Pieces gemaakt tot een internationaal begrip. Guillaume Philibert: “Mijn eerste schoen verkocht ik in 2009 vanuit de garage van mijn ouders in Heemskerk. Ik wilde luxe, mooie schoenen toegankelijk maken voor iedereen en de kloof tussen high-end en streetwear verkleinen. Die garagementaliteit waarbij alles mogelijk was, heeft Filling Pieces gemaakt tot een internationaal begrip. Ik hoop dat mijn bijdrage aan de Porsche AI-businesscoach de volgende generatie ondernemers inspireert om hun dromen na te jagen.”

Ondernemers staan op in onzekere tijden

Ondanks de naweeën van de coronacrisis en de onzekerheden op economisch vlak blijft het aantal ondernemingen in Nederland groeien, zo blijkt uit de jaarcijfers van de KVK. Vooral het aantal jonge ondernemers (t/m 21 jaar) nam in de afgelopen vijf jaar met 173% flink toe. Deze generatie staat erom bekend om onverschrokken te zijn en wordt gedreven door succesverhalen. “De garage is meer dan alleen een fysieke ruimte, hij staat voor innovatiekracht en ambitie. Met onze AI-businesscoach bieden we een bron van inspiratie voor de volgende generatie creatieve ondernemers en hopen we de ondernemersgeest te stimuleren,” aldus Ruurd Neurink van Porsche Nederland. “De garagementaliteit gaat uit van de gedachte dat de grootste “garage thinkers” het in zich hebben om de wereld te veranderen. En de geschiedenis leert ons dat ze dit doen in onzekere tijden.”

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie