Power to Tilburg: ondernemers maken kennis met elektrische auto's
Als je aan elektrisch rijden denkt, komen waarschijnlijk al snel de bekende 'nadelen' het eerste in je op, zoals het lange laden of de actieradiusvrees. Toch bewijst het project Power to Tilburg dat deze drempels snel weggenomen kunnen worden. En dat is ook de reden waarom de gemeente Tilburg en Nissan dit project organiseerden. 'Ondernemers willen wel elektrisch rijden, maar ze hebben nog te veel vragen. Door dit project hebben we de drempel om elektrisch te rijden weggenomen. Dertig ondernemers mochten een half jaar lang gratis in een elektrische auto rijden en konden op een goedkope manier kennismaken met deze manier van rijden. Alleen de stroomkosten waren voor eigen rekening. Een elektrische auto is namelijk een hele investering voor een kleine ondernemer', vertelt Ivo Santegoets van Nissan. Nissan en de gemeente Tilburg hebben het project kunnen realiseren dankzij een subsidie van de gemeente en van de overheid. Dat is ook de reden waarom het in deze stad georganiseerd werd; het geld was nodig om de gemaakte kosten te dekken en andere gemeentes hadden het niet tot hun beschikking.
Ervaringen
In totaal konden dertig ondernemers deelnemen aan het project. Zij konden zich aanmelden en uiteindelijk kozen de gemeente Tilburg en Nissan de deelnemers uit. Een van de deelnemers was Bart Sebregts van Parcel4me. 'Wij hadden behoefte aan een elektrisch busje en we waren al een tijdje in gesprek met de gemeente Tilburg. Ze konden helaas niets voor ons betekenen, totdat dit project om de hoek kwam kijken. We werden door de gemeente gebeld of wij hieraan deel wilden nemen. Het sloot goed aan bij wat wij zochten, dus dat was fijn.' Parcel4me wil de wereld van het leveren van pakketten aan consumenten veranderen. 'Als je nu iets online bestelt, wordt het pakket bij jou bezorgd, maar als je niet thuis bent, komen ze de dag erna weer. Dat is niet handig. Daarom hebben we pakketautomaten geplaatst in onder andere Tilburg en Eindhoven. Het doel is om dit in heel Nederland te doen. De consument kan een locatie kiezen waar zo'n pakketautomaat staat, zoals bij een treinstation of supermarkt, en wij brengen het pakket ernaartoe. Als je groot bent, wil iedereen zaken met je doen, maar als je klein bent, moet je je eerst bewijzen. Daarom laten wij nu de pakketten op één adres bezorgen, ons eigen kantoor. Van daaruit brengen we de pakketten zelf naar de automaten.' Je zult meteen al denken: dat is toch niet milieuvriendelijk? 'Dat klopt. Het is een extra stap en daarom willen wij dit zo groen mogelijk doen, zodat het wel goed is voor het milieu. Daarom was het zo fijn dat we een half jaar de Nissan e-NV200 konden testen.'
Het project was voor Bart een positieve ervaring. 'Ik ben supertevreden met de auto. Het is een mooi, representatief, luxe busje en het rijdt prima. Er kan behoorlijk veel in, dat is voor ons belangrijk. Het project is inmiddels afgelopen, dus kregen we de optie om de auto te kopen, leasen of terug te geven. Wij hebben ervoor gekozen om het busje te leasen. We hebben er zelfs een tweede bij genomen.' Het rijden in een elektrische auto is voor Parcel4me ook gunstig, omdat ze niet zulke lange afstanden hoeven te rijden. Door in een elektrische auto te rijden, kunnen ze de kilometers die ze maken zo groen mogelijk afleggen.
Tweede ronde
Power to Tilburg werd begin vorig jaar georganiseerd en duurde een half jaar. Aan het einde van deze eerste ronde kozen de meeste ondernemers ervoor om de auto te leasen of te kopen, maar een enkeling bracht de auto terug. De redenen hiervoor waren onder meer dat de laadruimte te klein was of dat de ondernemers te lange afstanden moesten afleggen. Om meer ondernemers kennis te laten maken met een elektrische auto kozen Nissan en de gemeente Tilburg ervoor om de teruggekomen busjes weer uit te lenen aan andere ondernemers. Zij konden voor een half jaar de auto voor een interessant bedrag leasen, maar konden er niet meer gratis gebruik van maken. Edwin Smits van webshop Puur&Fit stapte op dit moment in. 'Vorig jaar mei is mijn vrouw begonnen met de winkel Puur&Fit. We waren aan het kijken voor een bedrijfswagen voor het rondbrengen van de bestellingen in de regio. We zijn al enkele jaren geïnteresseerd in elektrisch rijden. Via een collega ondernemer zijn we geattendeerd op de proef van Power to Tilburg. Dit bedrijf heeft de proef in het eerste half jaar doorlopen. De ondernemer gaf aan dat er een aantal auto's terug zou komen waar Puur&Fit misschien wel gebruik van zou kunnen maken. Na een bezoek aan de Nissan Dealer in Tilburg kon er snel geregeld worden dat we een Nissan e-NV200 voor een half jaar konden testen. Dit tegen een gereduceerd leasetarief. We rijden er nu meer dan een half jaar in en zijn erg tevreden. De lease is dan ook doorgezet voor een langere periode.'
Voor Edwin waren er vanaf het begin geen drempels om elektrisch te rijden. 'De techniek van elektrisch rijden is geweldig, milieutechnisch ook. Als je de mogelijkheid hebt om korte afstanden te rijden, waarom zou je dat dan niet op een milieuvriendelijke manier doen? Het opwekken van de eigen stroom door middel van afremmen werkt bij de rijstijl erg goed. De Nissan e-NV200 regenereert bij ons gebruik zo’n 35 procent stroom. Het is een stille, snelle auto die soepel rijdt. Wij zijn erg tevreden.'
Luchtkwaliteit
Dit project was niet alleen aantrekkelijk voor ondernemers, maar ook voor de gemeente Tilburg. Dat meer ondernemers in de gemeente met elektrische auto's rijden, heeft positieve gevolgen voor de luchtkwaliteit. 'Het project past goed binnen ons beleid. Daarin staat onder meer "slimmer, schoner en veiliger" centraal. Dit past perfect onder het kopje schoner. Bij ons staat luchtkwaliteit bovenaan de lijst. De komende jaren gaan we hier dan ook meer aandacht aan besteden. Het initiatief van Nissan is een mooie eerste stap. We zijn al druk bezig om meer laadpalen te plaatsen, want als je een elektrische auto hebt, is de kans aanwezig dat je onderweg op moet laden. Wat de volgende stappen zijn, is nog niet bekend, dit was in ieder geval een zeer geslaagd project', legt wethouder Mario Jacobs (GroenLinks) uit.
Vervolg?
Het is de bedoeling dat de auto's die nu gebruikt worden door de ondernemers nog een tijd blijven rijden. Maar wat zijn de volgende stappen? Ivo: 'We zijn steeds in ontwikkeling met onze auto's. Dus de kans is groot dat we over een tijdje een busje hebben met een grotere actieradius. Dan kunnen we nog meer ondernemers bereiken. De plannen om het project ook in andere steden te organiseren zijn er wel, maar het is afhankelijk van de beschikbare subsidie. Op dit moment is er geen overheidssubsidie meer, dus moeten we even wachten. We hopen dat we snel meer ondernemers kunnen bereiken om elektrisch te rijden, dat zou heel mooi zijn.'