Sales via je website, hoe doe je dat?
Lekker hoog in de zoekresultaten komen!

Sales via je website, hoe doe je dat?

Redactie Baaz
In bijna elke business is het mogelijk nieuwe klanten te werven via de website, als deze maar goed is geoptimaliseerd. Natuurlijk heeft dit aardig wat voeten in aarde, maar vandaag geeft SEO Online Marketing je een kleine introductie.

Onze tak van sport is het verleiden van Google, zodat we lekker hoog in de zoekresultaten komen. Helaas gaat dat niet zomaar met een knipoogje en wat lieve woorden. Google wil namelijk graag dat de bezoeker blij is met de zoekresultaten die hij te zien krijgt. Om hiervoor te zorgen let Google op een drietal hoofdpijlers. De techniek van de website, de relevantie van de content en de populariteit. Door je website op die drie pijlers te optimaliseren zul je zien dat ook jij in de topresultaten van Google terecht kunt komen!

Techniek van de website

Google stuurt er regelmatig een soort robot op uit om te bekijken waar jouw website over gaat en of hij gebruiksvriendelijk is. Als de Google-robot langskomt wil je dat deze zo min mogelijk drempels tegenkomt en de website zo snel mogelijk en volledig mogelijk kan indexeren. Dat maakt Google namelijk blij. De websiteopbouw (html code) dient zo schoon mogelijk te zijn. Alle code dient een functie te hebben. Verder wordt een erg snelle website door Google als zeer positief ervaren.

Bekijk de snelheid van je eigen website eens op Google Pagespeed Insights.

Scoort je website boven de 90? Super, dat is snel!
Scoort je website boven de 70? Prima, maar er is zeker verbetering mogelijk.
Scoort je website onder de 60? Oei, daar is werk aan de winkel!

Relevantie van de content

Content is misschien wel het allerbelangrijkste voor Google. Als iemand een zoekopdracht intypt, dient deze persoon te kunnen vinden wat hij zoekt. Je content moet dus goed aansluiten bij de zoekopdrachten van je potentiële klanten. Vertel in de teksten op de website daarom niet wat jij graag wilt vertellen. Nee, vertel wat je potentiële bezoeker (of klant) wil horen. Wanneer de teksten van de website goed aansluiten op de zoekopdrachten in Google zul je vanzelf hoger gaan scoren in de zoekresultaten. Om uit te zoeken op welke zoekwoorden jouw potentiële klanten dan precies zoeken en waarop niet al te veel concurrentie zit is een gedegen zoekwoordenonderzoek en concurrentieanalyse essentieel. Vervolgens is het zaak om voor elke pagina een duidelijke focus van een drietal hoofdzoekwoorden te pakken en deze volledig centraal te stellen op de pagina.

Populariteit opbouwen

Wanneer een website populair is, dan zal deze vast goede, relevante informatie bieden. Dat is de gedachtegang van Google. Of jij verstand hebt van je business kan Google niet bepalen aan de hand van een visueel mooie website of een groot bedrijfspand. Google ziet dit doordat veel gerelateerde websites naar jou verwijzen, doordat er over je gesproken wordt en doordat je content veel gedeeld wordt (op social media bijvoorbeeld). Je website moet een spin in het web zijn. Door jezelf te mengen in online discussies op blogs en fora en door bijvoorbeeld te gastbloggen op voor jou relevante websites zorg je ervoor dat je zichtbaar wordt en ook Google zal dit merken.

Hopelijk geeft dit je al wat inzicht in hoe Google haar ranking van de zoekresultaten bepaalt. In de komende weken zullen er nog diverse inhoudelijke artikelen van SEO Online Marketing verschijnen, zodat je straks nog meer op de hoogte bent van wat er in de wereld van Google optimalisatie gaande is. Stay tuned dus!

Wil je persoonlijk met ons kennismaken? Dat kan op de Webwinkel Vakdagen 2014 op 22 & 23 januari in de Jaarbeurs Utrecht. Registreer je even gratis via deze link en wij zorgen dat de koffie klaar staat.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie