'SCHILDEREN MET LICHT': OPEL EXPERIMENTAL KAN ZIEN IN HET DONKER
Indrukwekkende nieuwe ontwikkelingen uitgelicht in video ‘Painting with Light’
- Innovatieve elektrische conceptauto toont toekomst van intelligente verlichting
- Kunstmatige intelligentie kan auto’s helpen gevaar sneller te herkennen
- Nieuwe HD-pixelsystemen met hogere resolutie dan ooit zijn zeer energie-efficiënt
De Opel Experimental die Florian Huettl, CEO van Opel, vorig jaar op de IAA Mobility in München presenteerde, geeft een kijkje in de toekomst van Opel. Daarbij staan drie hoofdthema’s centraal:
- Greenovation: de Opel Experimental is volledig elektrisch met een kleine ecologische voetafdruk.
- Detox: de conceptauto heeft een puur en gedurfd design, gereduceerd tot de essentie.
- Modern Duits: het model maakt indruk met zijn proporties, slimme aerodynamica, efficiënte gebruik van de binnenruimte en innovatieve verlichting – voor het eerst met verlicht Opel-logo.
De Opel Experimental laat de intelligente verlichtingstechnologie zien in de video ‘Painting with Light’. De video neemt de kijker mee in een nachtelijk experiment en toont verlichtingstechnologieën van de toekomst. Ook is in de video te zien dat de innovatieve technologie in de toekomst veel meer kan dan alleen de weg en de omgeving verlichten. Het verhoogt de verkeersveiligheid en het comfort, terwijl het aangename emoties opwekt.
Intelli-Lux LED® Matrix-verlichting beschikbaar voor iedereen
Baanbrekende verlichtingstechnologie beschikbaar maken voor steeds meer klanten heeft een lange traditie bij Opel. Dat blijkt ook uit de voortdurende ontwikkeling van IntelliLux LED® Matrix-verlichting en Pixel Light die voor veel Opel-modellen beschikbaar zijn, variërend van de Corsa tot en met de Astra, Mokka, Grandland en nieuwe Combo. Dankzij de adaptieve IntelliLux LED Matrix-koplampen hebben bestuurders van deze modellen optimaal zicht in het donker, zonder dat de verlichting andere weggebruikers verblindt.
“De ontwikkelingen gaan snel”, zegt Philipp Röckl, Global Lead Complex Lighting van Stellantis. “Een paar jaar geleden konden we ‘lichtblokken’ afdekken, maar nu kunnen we de gebieden die afgedekt moeten worden nauwkeuriger en naadloos vastleggen.” Dit kan dankzij onder meer op micro-LED gebaseerde HD-pixelsystemen die een hogere resolutie dan ooit hebben en bovendien bijzonder energie-efficiënt zijn. “We moeten verlichting digitaal benaderen in de toekomst. De huidige lichtregelmodules zijn niet langer voldoende voor het steeds grotere aantal pixels. We werken al aan auto’s die grafische weergave van licht mogelijk maken”, voegt Röckl toe.
Elektrochrome materialen en AI: verlichting is meer dan alleen een koplamp
De baanbrekende Opel Experimental laat zien hoe de toekomst er op dat gebied kan uitzien – zowel in als buiten de auto. In het interieur dompelen elektrochrome materialen de passagiers onder in sfeervol, aangenaam licht. De reactieve materialen hebben ook praktische eigenschappen. Als bijvoorbeeld een voertuig, fietser of voetganger schuilgaat in een van de dode hoeken van de Opel Experimental, dan verschijnt zowel aan de binnenkant van het portier aan die kant als op de head-updisplay een gekleurde waarschuwing. Bovendien worden de beelden van de camera op de auto geprojecteerd op de portierbekleding. Die worden daardoor als het ware ‘transparant’, wat het zicht op de situatie verder verbetert. De nieuwe reactieve technologie verhoogt dus niet alleen de sfeer in de auto, maar ook de verkeersveiligheid, wat door Opel wordt omschreven als ‘schilderen met licht’.
In de video ‘Painting with Light’ laat de Opel Experimental ook zien hoe verlichtingstechnologie van de toekomst het zicht op bijzondere manieren kan verbeteren. Dankzij uitgebreide digitale veiligheidstechnologieën herkennen voertuigen als de Opel Experimental voetgangers sneller dan ooit. De op augmented reality gebaseerde technologie pulseert vervolgens als waarschuwingssignaal en geeft via hologrammen andere belangrijke boodschappen en signalen weer voor bestuurders en weggebruikers.
“We willen de verlichting voor zowel de bestuurder als de camera optimaliseren, zodat de laatste met behulp van AI mensen en dieren nog beter ziet en signaleert”, legt Röckl uit. Verlichtings-, camera- en sensortechnologieën en algoritmen moeten samenwerken voor toekomstige ontwikkelingen, zodat de voorspellende en veiligheid verhogende capaciteiten van de auto in elke situatie optimaal zijn.
Opel Pixel Vizor geeft duidelijk statement: licht als communicatiemiddel
Opel liet met de bekroonde Manta GSe al zien hoe lichtsignalen emoties kunnen wekken en de veiligheid verhogen. Overal waar de ultramoderne conceptauto in retro-look verschijnt, trekt hij bewonderende blikken. Dat is niet in de laatste plaats te danken aan de innovatieve Opel Pixel Vizor aan de voorzijde. Via de Pixel Vizor kan de Manta GSe communiceren met zijn omgeving. Boodschappen als ‘My German heart is ELECTRified’ of ‘Ik ben op een zero e-missie’ verschijnen aan de voorzijde.
De ingenieurs werken continu aan deze ‘lichtcommunicatie van de toekomst’ om de veiligheid van alle weggebruikers te vergroten. De nieuwe, sfeervolle video ‘Painting with Light’ geeft al een indicatie van hoe deze ontwikkelingen er in de toekomst uit zouden kunnen zien.