Social Media Day: Instagram done right
1: Denk visueel en actief of social media
De eerste tip is meteen de belangrijkste. We zeiden het al: Instagram is een visueel platform. Daarom is het belangrijk van tevoren te bedenken hoe je jouw boodschap het beste kunt visualiseren. Natuurlijk kun je memes en stockbeelden gebruiken met relevante beschrijvingen, maar leuker is het zelf jouw visuele content te maken. Dit hoeft allemaal niet moeilijk te zijn, met de juiste filters kun je zelfs met een middelmatige smartphone leuke en sprekende beelden maken. De enige beperking is jouw eigen creativiteit. Ook belangrijk: durf te experimenteren. Niets mis mee om jezelf te verrassen met content die je zelf hebt gemaakt.
Of het nu om een product gaat of een nieuwe indeling van je kantoor, deel het en maak het persoonlijk. Laat de mensen die je volgen zien dat je weet dat je ze volgt door anderen te volgen, te reageren en zelf actief te zijn op het medium. Enkel zenden wekt alleen maar irritatie. Engagement is een tweebaansweg, tenslotte.
2: Wees consistent
Consistentie is lastig, maar verzekert je van een vast publiek wat terug blijft komen omdat ze weten dat je content plaatst die hen aanspreekt. Consistentie werkt op twee niveaus: die van het beeld en die van het medium.
Op het niveau van het beeld betekent dit dat je moet zorgen voor een rode draad door al je postings. Natuurlijk is een 'odd one out'-plaatsing geen probleem, maar zorg er wel voor dat grofweg tachtig procent van je content op een of andere manier visueel bij elkaar aansluit. Dit gaat verder dan een beeldmerkje alleen en geldt als visueel narratief.
Op het niveau van het medium betekent dit dat je regelmaat in je plaatsingen moet hebben. Hiermee voldoe je aan een verwachtingspatroon wat je publiek van je heeft en blijft de engagement met je content hoog. Kwantiteit speelt hierin geen rol. Of je nu drie plaatsingen per week hebt of tien per dag, zolang je er voor zorgt dat mensen je met regelmaat tegenkomen in hun feed, blijf je voor hen bestaan.
3: Geotags zijn je vriend
Instagram ondersteunt geotagging waarmee je bepaalde plekken aan je posts kunt hangen. Dit heeft meerdere voordelen. Zo kun je bijvoorbeeld laten zien waar je op dat moment bent, of het nu een beurs is of een festival. Leuker is het dat je je eigen vindbaarheid hiermee kunt vergroten. Zo kun je jouw bedrijf toevoegen aan vindbare organisaties door deze als vindbare locatie toe te voegen aan je foto's. Een prima manier om jezelf op de kaart te zetten en je hoeft er enkel een tag voor aan je content te hangen.
Meer social media-tips? Lees dan ook 5 tips om LinkedIn effectiever te gebruiken.