'Software as a Service bespaart vooral veel geld'

'Software as a Service bespaart vooral veel geld'

Redactie Baaz

Online draaiende applicaties zijn in opkomst. Steeds meer mkb-ers huren software bij een zogeheten application service provider (ASP) op internet. WINMAG Pro sprak met Michiel de van der Schueren, voorzitter van het ASP Forum Nederland, de vereniging van

Hoe ontwikkelt zich de markt van online software?
"Er zit een enorme vlucht in die markt. Dat is twee jaar geleden goed en wel begonnen toen een hoop accountantskantoren aan hun klanten online boekhouding gingen aanbieden, zodat ze daar gezamenlijk aan kunnen werken. De groei is nu verbreed naar meer segmenten, naar andere applicaties."

Welke toepassingen zijn op dit moment specifiek populair in de vorm van software as a service'?
"De koplopers zijn HRM-software; vooral payroll-sofware voor salarisstrookjes, die nemen zo'n zestig procent van de SaaS-markt in (SaaS: Software as a Service). Direct gevolgd door online boehouden, waar ik denk de helft van de


Michiel de van der Schueren, voorzitter van het ASP Forum Nederland.

bedrijven op de een of andere manier gebruik van maakt, meestal via hun accountant. Daarna volgen groupware-pakketten, een hosted e-mailserver als Hosted Exchange of het alternatief Hosted Zimbrae n als laatste crm (software voor klantrelatiebeheer). Je ziet wel een duidelijk verschil: het MKB kiest voor heel generieke software, grotere bedrijven kiezen vaak juist voor heel specifieke pakketten. Van urenregistratie voor advocatenkantoren tot een tracking en tracing-oplossing voor koeriersbedrijven."

Ondernemers hebben de informatie die ze invoeren vaak in meerdere applicaties nodig. Kunnen online applicaties onderling wel communiceren?
"Goede vraag. Het is een van de belangrijkste argumenten om nu nog juist niet voor een SaaS-dienst te kiezen. Hoewel steeds meer providers communicatieuitwisseling via webservices kunnen faciliteren. Het is zeker goed daarnaar te vragen als klant. Alleen dan kun je koppelingen leggen met andere applicaties. Daar zijn in de markt al heel goede voorbeelden van. Van verschillende banken kun je nu de rekeningoverzichten inlezen in een boekhoudpakket als Twinfield. Het werkt in ieder geval goed met de SNS-bank, maar ook met andere banken. Dat bespaart al veel administratiewerk. Twinfield koppelt overigens ook met bedrijfseigen applicaties zoals voor fysiotherapeuten. De factuur van een behandeling kan me een druk op de knop de deur uit".

Google en Microsoft maken leuke web-applicaties die voortdurend in bta blijven, maar hoe vind je nu betrouwbare aanbieders van zakelijke online sofware?
"Wij maken een belangrijk onderscheid tussen sociale applicaties en business applicaties". Sociale web 2.0-applicaties zijn bedoeld voor consumenten, waarbij je voortdurend wordt geplaagd door online advertenties."

Dat is dus niets voor je bedrijf?
"Vooralsnog niet. Maar de vraag is wanneer dat wl het geval is, wanneer sociale online applicaties ook zakelijk veel gebruikt gaan worden. Het zal zeker een keer gaan gebeuren, al of niet betaald".

Betaalde online software is dus voorlopig de norm?
"Voor mkb-ers is dat nu zeker het geval. Die huurt al een online boekhoudpakketje, een payroll-applicatie. De mkb-er wil, denken wij bij het ASP Forum, graag betalen voor het compleet uitbesteden van de gehele automatisering aan een service provider. Het aardige is dat je bij sommige providers niet alleen Office uit de muur trekt, maar ook je eigen applicaties bij de provider kan plaatsen. Dat zien we steeds vaker gebeuren. In zo'n geval is er sprake van een Plaform as a Service".

Waar vindt de mkb-er goede startpunten voor Software as a Service?
"Via Google kom je wel in aanraking met de meeste partijen. Google maar eens op 'hosted office', bijvoorbeeld. Enkele leden van het ASP Forum zou ik specifiek willen noemen. Netsourcing en Multrix leveren een breed palet aan hosted applicaties, mijn eigen bedrijf Apcare, maar ook De Giessen Automatisering, wil ik niet vergeten."

Met welke kosten moet je rekening houden? Ik zie soms pittige tarieven.
"De mkb-er zou eens zijn huidige TCO, zijn Total Cost of Ownership, van zijn software in kaart moeten brengen. Honderd euro per werkplek voor gehoste sofware, dat vinden ze misschien veel geld, maar ze hebben geen idee van de kosten die ze nu maken. Een gemiddelde werkplek kost in Nederland 3500 euro per jaar. Voor een groot deel komt dat door salarissen van de medewerkers die de boel aan de praat houden, externe techneuten voor beheer en installatie van updates, et cetera. Maar laat een mkb-er nou eens op de helft van die kosten zitten, zeg zo'n 1800 euro per werkplek. Dat is dus nog altijd

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie