Specsavers groeit in horen divisie
Specsavers Nederland sluit het boekjaar (maart 2022-februari 2023) af met een omzet van 174,4 miljoen euro. De horen- en contactlenzen divisies laten wederom een groei zien. De propositie van Specsavers, kwalitatieve oog- en hoorzorg toegankelijk maken en houden voor iedereen, sluit nog altijd goed aan op de behoefte van de consument. De omzet toont een kleine vermindering van 0,7% ten opzichte van vorig jaar, waar de hoogste omzet ooit behaald werd (175,7 miljoen euro).
Specsavers Groep: Sterke Groei in Omzet en Ambitieuze Uitbreidingsplannen
Specsavers Groep, het internationale familiebedrijf, rapporteert een totale omzet van 4,05 miljard euro (3,55 miljard Britse pond). Dat is een groei van 5,6% ten opzichte van het jaar ervoor. Wereldwijd werden er afgelopen boekjaar 561 miljoen contactlenzen, 23,3 miljoen brillen en 625.766 hoortoestellen verkocht. Nederland is, net als vorig jaar, na het Verenigd Koninkrijk en Australië de grootste omzetmarkt van de elf landen waar de Specsavers Groep in opereert. Voor komend jaar heeft de Specsavers Groep grote ambities voor nieuwe winkels in Canada, waar het bedrijf snel groeit.
Groei in horen
Specsavers Nederland laat in 2022 een trendbreuk zien in de hoortoestellenmarkt. Waar er marktbreed een kleine krimp te zien is, behaalde Specsavers een groei van 6,4%. Wouter van der Hoeven, sinds juli directeur Specsavers Nederland licht toe: “Ondanks het lage consumentenvertrouwen op dit moment, laten de cijfers zien dat de propositie van Specsavers aantrekkelijk is voor slechthorenden. Dus ook in deze tijd van hoge kosten. Daarnaast weten mensen ons te vinden om ons uitgebreide aanbod van innovatieve hoortoestellen.”
Hoewel Specsavers Nederland groeide in zowel de horen- als de contactlenzen divisie (7,9%) is de omzet in optiek dit jaar gekrompen met -4,5%. “We merken hierin nog steeds de impact van COVID-19. Gemiddeld kopen mensen één keer per twee à drie jaar een bril. Door de lage volumes gedurende de COVID-19 periode die zowel twee als drie jaar geleden in het eerste kwartaal vielen, hebben we nu te maken met minder klanten die na twee of drie jaar terugkomen'', zegt Van der Hoeven.
Terugblik
Het afgelopen boekjaar heeft Specsavers zich gefocust op innovatie binnen de oogzorg, met name vanwege het belang van vroegdiagnostiek van oogaandoeningen en de lange wachttijden. De ooggezondheid kan nu middels een ooggezondheidsonderzoek in alle 144 winkels van Specsavers op een laagdrempelige manier bijna iedere dag van de week gemeten worden. Dit gebeurt met behulp van geavanceerde apparatuur. Een optometrist op afstand onderzoekt deze metingen en beoordeelt of bijvoorbeeld een verwijzing naar de oogarts of aanvullend onderzoek bij de optometrist nodig is. Uit de resultaten blijkt inmiddels dat sinds april 2022 bij 10% van de klanten, bij wie een ooggezondheidsonderzoek is afgenomen, een verwijzing naar de oogarts nodig was. 25% van de klanten met laagcomplexe klachten kon worden gezien en behandeld door de optometrist bij Specsavers. Door deze manier van screening worden mensen alleen worden doorverwezen naar de oogarts als dit nodig is. Al eerder bleek uit uitgebreid onderzoek door SiRM (Oog voor de toekomst, 2022) dat als het op efficiëntie aankomt er in de oogzorg nog winst te boeken valt.
KNO-zorg op afstand mogelijk
Innovatie binnen Specsavers is niet alleen weggelegd in de oogzorg, ook binnen horen worden
belangrijke stappen gezet. Met de vergrijzing in onze samenleving zal de vraag naar hoorzorg alleen maar toenemen en daarmee de druk op de zorgpartijen vergroten. Vanuit dit oogpunt heeft Specsavers de mogelijkheden onderzocht om de doorverwijzing van audiciens naar KNO-artsen - wat regelmatig gebeurt – en de beoordeling door de KNO-arts efficiënter te maken. Uit dit onderzoek bleek dat 80–85% van de slechthorenden die een audicien doorstuurt, op afstand door een KNO-arts behandeld kan worden. In een daaropvolgende pilot stuurden audiciens van Specsavers het dossier van klanten via een beveiligde verbinding door naar een KNO-arts van het digitaal zorgplatform Earhelp. Na een online beoordeling werden klanten door de betreffende arts persoonlijk gebeld om de uitslag te bespreken, gevolgd door een terugkoppeling naar de audicien. Deze pilot verliep succesvol en bijna 85% van de casussen kon via deze online zorgservice geholpen worden. Dit betekent dat slechthorenden niet eerst een afspraak bij een KNO-arts hoeven te maken, wat veel wachten en tijd bespaart. Ook zorgverzekeraars hebben interesse in dit initiatief getoond. Door de positieve reacties van zowel audiciens, klanten en KNO-artsen is KNO-zorg op afstand via Earhelp inmiddels in alle Specsavers winkels uitgerold. Daarmee is Specsavers de eerste hoorzorgketen die deze service landelijk aanbiedt.
Vernieuwing van winkels
Op winkelniveau heeft Specsavers ook slagen gemaakt. Ruim de helft van de winkels heeft een
verbouwing ondergaan. Er is meer ruimte gecreëerd voor brillen en de winkels hebben een frissere uitstraling gekregen door nieuwe showroom meubels, digitale displays en sound-zones; zuilen die klanten op een laagdrempelige manier kennis laten maken met hoorzorg. In de aankomende 12 maanden zullen wederom 30 winkels het nieuwe store design krijgen.