‘Stap over de angst voor de cloud heen’
De adoptie van de cloud als motor voor groei in het Nederlandse mkb blijft achter ten opzichte van de rest van Europa. Niet heel vreemd, er heerst vooral onder kleinere ondernemers nog veel onduidelijkheid over wat nieuwe technologie voor hun bedrijf kan betekenen.
Microsoft wil hier verandering in aanbrengen, maar dat kan niet zonder eerst uit te zoeken waar de knelpunten zitten. Want wat verwacht de mkb’er eigenlijk van nieuwe technologie? Ron Augustus, verantwoordelijk voor het kleine- en middensegment van de Nederlandse markt bij Microsoft, ziet dat de houding van ondernemers tegenover de cloud verandert, maar ook dat er nog veel winst te behalen valt. ‘Veel mkb’ers realiseren zich nog niet goed genoeg wat technologie voor ze kan doen’, vertelt hij op het hoofdkantoor van Microsoft Nederland op Schiphol. ‘Het maakt nieuwe bedrijfsmodellen mogelijk, maar ondernemers moeten goed nadenken wat de mogelijkheden precies zijn en hoe ze deze het beste toe kunnen passen, daar valt veel winst te halen.’
Overal aan het werk
Tijdens de Week van de Ondernemer zet Microsoft dan ook vol in op het verduidelijken van de mogelijkheden van nieuwe technologie als cloudtoepassingen. ‘Die bieden niet alleen kansen, maar worden steeds essentiëler voor bedrijven. Kijk naar de onlangs gelanceerde wetgeving die ondernemingen moet verplichten om flexwerken toe te staan, dat betekent dat mkb’ers voor nieuwe uitdagingen komen te staan. Niet alleen als je kijkt naar zaken als byod, maar ook hoe ze productiviteit kunnen meten wanneer mensen niet op kantoor zijn.’ Om een goed idee te krijgen over hoe mkb’ers nu echt over de technologie binnen hun bedrijf denken, hield Microsoft samen met Ipsos MORI een onderzoek naar het gebruik van technologie onder 5555 mkb-werknemers wereldwijd, waarvan 303 in Nederland.
‘Daar kwamen een aantal opvallende zaken naar voren, zoals dat 74 procent van de mkb’ers gebruik maakt van desktop-pc’s en 51 procent van laptops. Een nog kleiner aantal werkt op tablets of smartphones, hoewel deze groep snel groeit. Veel van de smartphonegebruikers gebruiken hun persoonlijke device voor zakelijk gebruik in plaats van een telefoon van het bedrijf.’
Cultuuromslag
‘Ook blijkt dat maar liefst 63 procent van de werknemers aangeeft fysiek op het werk aanwezig te moeten zijn. Dat wordt met de nieuwe wetgeving lastiger, zeker voor bedrijven die puur afgaan op het aantal uren aanwezigheid. Maar als je nu eens gaat meten wat de productie is in plaats van het aantal uren dat een werknemer op kantoor aanwezig is? Dat schept kansen, maar vereist wel dat ondernemers anders gaan denken, daarvoor gaan we samen met ze aan tafel zitten.’ Diezelfde omslag heeft Microsoft zelf ook moeten maken. Niet alleen op het gebied van het nieuwe werken en productiviteit, maar ook de verkoop vereist een nieuwe denkwijze. Een abonnement op een clouddienst brengt tenslotte in eerste instantie minder op dan een ‘ouderwetse’ on-premise oplossing, waar het hele bedrag in één keer wordt binnengehaald. ‘Dan kan lastig zijn voor de korte termijn omzetdoelen’, zegt Ron lachend, ‘maar je moet je wel realiseren dat dit op de langere termijn een groter bedrag oplevert.’
Bij mkb-ondernemers ziet Ron een drietal hordes die moeten worden genomen. ‘Allereerst is daar de kennis over de mogelijkheden. De cloud biedt kansen om nieuwe diensten toe te voegen aan je huidige aanbod en als ondernemer je klanten beter te bereiken, maar dan moet je daar wel goed over nadenken. Volgens het onderzoek ziet 35 procent van de mkb’ers klantgerichtheid als belangrijke groeistimulator voor hun bedrijf. Hoe kan het dan dat ze sneller op mails van collega’s reageren dan op die van klanten? De technologie om overal te werken is er, maar vereist wel een verandering van de bedrijfscultuur. We vroegen de werknemers ook: hoe blijf je productief? 38 procent zei: meer koffie drinken en 22 procent gaf lunchen achter het bureau als optie. Er is dus nog altijd een te hoge focus op het scherp houden van je lichaam, maar we moeten net slimmer en anders werken in plaats van alleen harder.’
Perceptie veranderen
‘Als tweede is er de perceptie van hoge kosten. Stel je moet als bedrijf een crm-systeem aankopen, dat is een flinke investering. Die kosten roepen vragen op, maar in de cloud kan het veel goedkoper. De initiële investering is veel lager en je krijgt er veel voor terug. Een van onze partners biedt al een pakket met Office 365 en CRM aan voor 2,50 euro per werknemer per dag, de prijs van een kop koffie! Daarnaast kun je de cloudoplossing bedienen vanaf je smartphone of tablet en past je crm-pakket bij wijze van spreken in je achterzak.’
Je hoeft ook niet al je data en diensten in één keer over te zetten. Uit het onderzoek blijkt dat 42 procent van de mkb’ers gaat voor een mix van cloud en on-premise, slechts 17 procent doet alles online. ‘Dat zijn vooral jonge ondernemers’, weet Ron, ‘die hun hele bedrijfsopzet op internet hebben gebaseerd. Aan de andere kant doet bijna een op de vijf mkb’ers helemaal niets online, die hebben nog geen website. Die groep moeten we zien te bereiken en goed voorlichten.’
Als laatste is er de vertrouwenskwestie. Veel ondernemers zijn huiverig om hun data ergens anders te parkeren. ‘Daar mogen we niet lichtzinnig mee omspringen, hoewel je ziet dat inmiddels zelfs gemeentes overstappen op de cloud. Vaak is het ook duurder om alles lokaal op te slaan, je zit met kosten en onderhoud van je apparatuur. Men is ook bang dat buitenlandse overheden meekijken. Maar wanneer wij een vordering ontvangen voor gegevens volgen we een strikte juridische procedure. En we proberen altijd de klant - de eigenaar van de gegevens – minstens te informeren.’
‘Wij geven niet zomaar informatie prijs. In Amerika loopt bijvoorbeeld een rechtszaak omdat Microsoft weigert data van een consument die in Ierland opgeslagen staat vrij te geven aan Amerika. Overigens in het meest recente rapport over dergelijke vorderingen door overheden geeft Microsoft aan dat er in zes maanden slechts drie vorderingen zijn binnengekomen met betrekking tot onze zakelijke klanten. Daarvan konden we er twee juridisch afwijzen, en één hebben we op verzoek van de klant afgehandeld. Het is zaak dat we het vertrouwen van onze klanten houden en dat kan alleen als we onze inzet goed onderbouwen.’ Daar komt nog bij dat met de verandering naar een licentiemodel, Microsoft ook naar de klant moet bewijzen dat ze het goed doen.
Meedenken en voorlichten
‘Het draait minder om het verkopen van een product en steeds meer om meedenken met de klant, een ontwikkeling die je in de hele markt terugziet’, vertelt Ron. ‘De uiteindelijke keuze voor jouw product ligt bij de eindklant en die heeft door de toegenomen informatievoorziening veel meer macht dan vroeger. Dat gaat niet alleen voor ons op, maar ook voor de eindgebruikers in het mkb.’
Ondernemers realiseren zich volgens het onderzoek dat het implementeren van de juiste informatietechnologie zorgt voor betere klantgerichtheid en zij zien dit ook als het voornaamste voordeel hiervan. Twintig procent geeft aan dat de klanttevredenheid is verbeterd dankzij de inzet van nieuwe technologie en zeventien procent dat de productiviteit van werknemers is verhoogd. ‘De cloud maakt zaken simpeler en goedkoper. Technologie biedt oplossingen en die willen wij dan ook uitdragen.’