Superfoto: van een vergeten naar een toplabel
Wouter Wunnink blaast Superfoto nieuw leven in en maakt er een topmerk van.
Tekst: Marcel Burger
Baaz ‘ontmoet’ Wunnink aanvankelijk telefonisch, in een drukke periode. Superfoto.nl is sinds december in de lucht, Superfoto.be draait net en de directeur onderhandelt druk met grote bedrijven met klinkende namen over het slaan van een deal. Wunninks antwoord-sms’jes komen vaak laat op de avond, antwoordtelefoontjes volgen vroeg in de ochtend. Maar eenmaal aan de lijn klinkt de warme stem van een geduldig man. Gezellig om mee te praten - je zou bijna vergeten dat we Wouter Wunnink puur business treffen - maar zakelijk to-the-point op de momenten dat het moet.
Wunnink is geen ondernemer in zin dat hij zijn eigen bedrijf runt. Hij is officieel interimmanager. Zijn zaak: web-to-printdiensten voor de digitale fotografie, zowel B2C als B2B. ‘Het merk Superfoto was wat van koers geraakt. Ik ben ingehuurd om het schip weer vlot te trekken en veilig de toekomst in de loodsen.’ Fotografie kreeg Wunnink als kind met de paplepel ingegoten. Als jongetje van 7 kwam hij in vaders doka, snoof er de geur van de chemicaliën waarmee foto’s toen nog van een ogenschijnlijk blanco papier tevoorschijn werden getoverd. ‘Ik ben met fotowerk opgegroeid, maar de afdrukwereld van nu is uiteraard een wereld van verschil met hoe het vroeger ging.’
Ziel
Een half jaar na zijn aantreden, in de december 2010, is Superfoto volgens Wunnink ‘hard op weg tot de vaste top-3 van Nederland in zijn sector te behoren.’ Dat klinkt als een megaconcern, maar de ziel van Superfoto bestaat slechts uit zes salesmedewerkers in De Lier, bij Delft. Het drukwerk, de bezorging, de financiële afhandeling en alle andere zaken besteedt hij uit, iets dat Wunnink leerde in de mediawereld. Hij was bladenmaker. ‘We willen de Hema, de Bijenkorf of de V&D van de foto-web-to-printwereld zijn. Om dat te bereiken richten we ons op meerdere markten, met meerdere merken. Met Goedkopefotoboeken.nl willen we de consument aanspreken die zoek naar eenvoud zonder veel toeters en bellen. Daarmee concurreren we met veel aanbieders in een echte vechtmarkt.’ Maar Wunnink zegt ook met een geavanceerd label voor het bedrijfsleven te komen. ‘Voor als kwaliteit en niet budget het belangrijkste uitgangspunt is. We bieden voorts zogenoemde white labels. Het is leuk als Superfoto als keurmerk op een site prijkt, maar soms wil een bedrijf simpel onze diensten onder eigen naam hun klanten aanbieden. Daar moet je respect voor hebben.’
Netwerk
Wat is nu eigenlijk het belangrijkste in zo’n groeifase? ‘Dat onze software op de computers bij mensen en bedrijven komen. Want als onze web-to-printapplicatie op die machines staat, komen klanten sneller terug. Soms lukt het snel veel groei te boeken. Een actie die we opzetten via Group Deal, de digitale kortingssite van het Telegraaf-concern, liep storm. In een weekeinde werden er duizend producten besteld. Fantastisch toch?’ De Superfoto-software is overigens ingekocht via Taopix uit Groot- Brittannië, omdat dit volgens Wunnink ‘een van de beste applicaties van dit moment is. Het is echt leading en werkt zowel op pc als Mac. Niet onbelangrijk, gelet op de populariteit van beide platforms.’
Het merk Superfoto wordt aan de man gebracht door een reclamebureau, strategische vormgeving komt van een kleinere studio, de technische php- en workflowknowhow levert een studio uit Arnhem. Samen met de salesgroep van zes in De Lier is het merk Superfoto feitelijk een moderne netwerkorganisatie. ‘Partners waar de eindgebruiker niets van merkt, maar die wel zorgen dat Superfoto zulke goede diensten kan leveren.’ Over zijn persoonlijke drijfveer zegt Wunnink: ‘Het is een echt uitdaging op op de beste manier web-to-print aan de man te brengen en het merk Superfoto naar de toppositie in de Benelux te sturen voor de eigenaren van het bedrijf.’ Die eigenaren zijn private Nederlandse investeerders, allemaal uit de dienstverlenende sector. Onder hen een directeur van een industrieel bedrijf en een financieel adviseur.
Kinderschoenen
Hun geld zit volgens Wunnink veilig, want een suggestie van de Baaz-redacteur dat de markt voor onlinefotodiensten verzadigd is, wimpelt hij snel weg. ‘Dat vind ik juist niet. Web-to- printdiensten zijn pas de afgelopen acht jaar opgekomen. De brede markt staat nog slechts in de kinderschoenen. Als je kijkt naar de potenties dan gebruiken de meer gevestigde aanbieders als Hema en Kruidvat slechts 20 tot 25 procent daarvan. We hebben bij lange na nog niet het volle uit de mogelijkheden gehaald.’ Als voorbeeld noemt Superfoto’s interimmanager de krantenwereld. Maar is die niet op sterven-na-dood. ‘In ouderwetse papieren vorm wellicht, maar niet op het web. In de nabije toekomst krijg je de preview van de krant op je mobiel. Met een aangepast abonnement zend je de afdrukopdracht naar je eigen printer. Eenmaal thuis pak je de door jou geselecteerde content van het apparaat en zakt onderuit onder een leeslamp. Dat is ook web-to-print.’ Wunnink richt zijn vizier voorts op de boekenbranche. ‘De tijden van grote oplagen zijn wel een beetje geweest. Als je nu in een jaar duizend exemplaren van een bundel wegzet, is dat veel. Kleinere oplagen tot een rotatie van één exemplaar, met individuele wensen, worden het summum.’
Bedrijfsbrochures
De restaurant- en horecawereld kan meeprofiteren van het volwassen worden van de web-to-printmarkt voor bedrijfsbrochures in brede zin, denkt de Superfoto-baas. ‘Een beetje etablissement biedt een fraaie menukaart, maar in traditionele vorm is het financieel ondoenlijk om maaltijdwijzigingen iedere keer in drukvorm door te zetten. Dus heb je vaak te maken met van die uitvallende stencils in de menukaart.’ Dat kan volgens hem anders. ‘Een van onze klanten heeft de seizoensgerechten nu keurig kunnen opnemen in een professioneel vernieuwde menukaart. Daarmee maak je als ondernemer indruk bij je klanten, maar blijft de impressie tevens betaalbaar. Ondanks dat het om een kleine oplage gaat.’ Is Superfoto daarmee een gemakkelijk te exporteren succesformule? ‘Laten we eerst maar eens ijzersterk zijn in Nederland. Daarna zien we wel verder. Al is de enorme en nabije Duitse markt wel aantrekkelijk natuurlijk’, lacht Wunnink.
Een internationale vereniging, ongelooflijk bekend en actief in misschien wel alle landen van de wereld, wil mogelijk met Superfoto iets leuks opzetten, vertelt Wunnink bijna tussen neus en lippen tegen het einde van het gesprek. Hij klinkt joviaal. ‘Het is al het derde gesprek’, verklapt hij. Zelfs als zijn gedachten afdwalen, houdt Wouter Wunnink oog voor alles. Het is niet de journalist die zoals gewoonlijk bij vertrek de gesprekspartner als eerste hartelijk bedankt, het is Wunnink die een vriendelijke handdruk in gesproken woord geeft.