Throwback Bossday: Speakap
Speakap-oprichters Erwin van der Vlist en Patrick van der Mijl waren in 2009 werkzaam in de retail. Ze merkten al snel dat er omslachtig en inefficiënt werd gecommuniceerd. Dat moest beter, vonden ze. Ze startten met de ontwikkeling van een intern communicatieplatform en introduceerden het in diverse retailorganisaties. Voortaan werd alle interne communicatie, maar ook roosters en verlofaanvragen, online geregeld. Informatie was voor iedereen beschikbaar en via computer en telefoon toegankelijk. Dit was de start van hun bedrijf Speakap. Begin 2014 spraken we Erwin. Wat is er veranderd en wat zijn de toekomstplannen? We vroegen het aan de twee oprichters.
Welke veranderingen en ontwikkelingen heeft Speakap het afgelopen jaar doorgemaakt?
‘Ons product is de afgelopen maanden flink doorontwikkeld. Zo zijn er bijvoorbeeld veel nieuwe functionaliteiten gelanceerd. Daarnaast hebben we grote retailers aan ons platform gekoppeld, zoals Pathé, La Place, De Bijenkorf en USG People. Vorig jaar waren we vooral gefocust om nationaal te groeien, maar nu verschuiven we naar het buitenland. We willen eerst marktleider worden in Nederland, we zijn al goed op weg, dus we kunnen nu ook al over de grens kijken.’
Wat waren de belangrijkste leermomenten de afgelopen jaren?
‘Dat het lastig is om te groeien als je nog geen referenties hebt. Je hebt partijen nodig die in je geloven en die met je in zee willen gaan. Voorheen moesten we negen tot tien maanden onderhandelen met een bedrijf, tegenwoordig zijn het nog maar twee of drie maanden. Doordat we met steeds bekendere merken samenwerken, worden we nationaal en internationaal ook serieus genomen. Dat maakt het een stuk gemakkelijker. Daarnaast hebben we ook geleerd dat je het beste één investeringsronde kunt doen in plaats van een paar. Wij hebben een aantal rondes gedaan, maar dat is niet zo handig. Daarom pakken we dit voortaan ook anders aan.’
Hoe kijken jullie naar de toekomst van het bedrijf?
‘We willen aan het einde van dit jaar 100 duizend gebruikers hebben op ons platform, we zitten nu over de helft. Ook willen we internationaal groeien en bijvoorbeeld in Londen of Barcelona een kantoor openen, zodat we van daaruit ondersteuning kunnen bieden in die landen. Ons grote doel is om dé speler te worden op het gebied van de interne communicatie. We richten ons nu eerst op onder meer retail, transport, horeca en fashion. In de toekomst willen we ook de stap zetten naar bijvoorbeeld advocatenkantoren of ziekenhuizen.’
Hebben jullie nog tips voor startende ondernemers?
‘Focus is heel belangrijk en denk goed na wat je wilt met je bedrijf. Succes komt sneller als je focus hebt. Wees zo specifiek mogelijk in wie je wilt benaderen. Als je een product hebt, kun je zeggen: “Mijn product is voor de zorg.” Maar dat is te breed. Je kunt bijvoorbeeld ook zeggen: “Mijn product is voor ziekenhuizen die meer dan duizend medewerkers hebben en die een bepaald type behandelingen doen.” Zo hebben wij dat ook gedaan. We zijn bij retail begonnen. Daarbinnen hebben we voor supermarkten gekozen die vooruitstrevend zijn. Als je het zo specifiek mogelijk maakt, voelt de partij die je benadert zich ook aangesproken. Zo kom je professioneel over.’