Traditionele banken laten Big Tech achter zich en blijven ook in 2030 aan de top

Traditionele banken laten Big Tech achter zich en blijven ook in 2030 aan de top

Redactie Baaz

PA Consulting publiceert vandaag nieuw onderzoek dat traditionele consumentenbanken een positief perspectief voor de toekomst biedt. Uit het rapport, Vision for banking: a force for future good, blijkt dat deze banken hun branche ook in 2030 nog zullen overheersen.

Iets meer dan twee derde van de ondervraagde executives (69%) verwacht dat traditionele banken in een of andere vorm de sector in 2030 zullen domineren, ondanks voorspellingen dat Big Tech het zal overnemen. Klantvertrouwen speelt hierin een cruciale factor: 65% van de respondenten gelooft dat banken hierin een voorsprong hebben op technologiebedrijven.

Wel zal de toenemende invloed en het groeiende marktaandeel van Big Tech traditionele banken dwingen om digitalisering te versnellen om concurrerend te blijven. Want als deze organisaties directe concurrentie met Big Tech niet aankunnen, zullen ze steeds meer onder druk komen te staan. Als gevolg van deze toenemende digitalisering, verwacht 71% van de respondenten dat traditionele banken steeds meer een focus zullen krijgen op klantgerichte activiteiten, terwijl andere partijen hun back-end-processen aansturen.

Andere belangrijke inzichten:

  • Gevestigde marktpartijen hebben profijt van een slimme, flexibele en toekomstgerichte blik op wet- en regelgeving. 64% van de respondenten denkt dat nieuwe regelgeving nodig is, die het moderne gebruik van technologie en data weerspiegelt. Volgens 52% loopt innovatie voor op regelgeving, wat klanten kwetsbaar maakt voor potentiële risico's.
  • Banken geven meer prioriteit aan ESG dan techbedrijven en geloven sterker dat finance duurzaamheid kan ondersteunen. Banken kunnen het zich niet veroorloven om hier geen prioriteit aan te geven: risico’s rond milieu en maatschappij zijn onderdeel van hun ernstigste bedreigingen op lange termijn.
  • Goed personeelsbeheer is de sleutel tot toekomstbestendigheid. Slechts 52% van de managers van grote banken vindt een sterke betrokkenheid van werknemers belangrijk, vergeleken met 70% van de managers van niche-banken. Hierdoor zijn ze in het nadeel vergeleken met hun Big Tech-concurrenten, die met hun bewezen succes in werving wél over de juiste vaardigheden beschikken.

Marcel van der Schenk, FS Lead Partner Nederland: “Er komt in deze onzekere tijd een vloedgolf van prioriteiten af op banken, terwijl hun markt steeds meer versnippert. We stevenen af op een tijdperk vol verandering, waarin traditionele banken definitief afscheid nemen van oude zekerheden en aannames. Managers hebben nu de mogelijkheid om hun organisaties beter te beschermen tegen toekomstige onzekerheid, en ervoor te zorgen dat hun klantvertrouwen niet wordt geschaad. 

Mark Griep, PA Country Lead Nederland: “Het is voor traditionele banken cruciaal om nu te investeren in het vermogen om versneld aan veranderende klantbehoeften te voldoen, om uiteindelijk hun marktaandeel te behouden of vergroten. Nieuwkomers zijn immers meer dan bereid om op korte termijn winst in te leveren voor groei.” 

Download het hele rapport hier

Lees ook: Nieuw leiderschap: 4 cruciale focuspunten voor de komende 5 jaar

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie