Tribal presenteert top 10 van fouten op websites

Redactie Baaz
Tegenwoordig heeft elk bedrijf een website, maar wat gebruikers er van vinden en er daadwerkelijk mee doen, wordt zelden onderzocht. Marketing specialist Tribal noemt de tien meest gemaakte fouten.

In deze tijd is het ondenkbaar dat je als bedrijf niet vertegenwoordigd bent met een website op het internet. Maar alleen aanwezigheid is anno 2007 niet meer genoeg. Uit menig onderzoek blijkt dat de gebruiksvriendelijkheid van een website grote invloed heeft op het gedrag van de bezoeker. Jacob Nielsen, de usability-goeroe uit Denemarken, adviseert bedrijven daarom om tien procent van het beschikbare internetbudget in te zetten voor usability-onderzoek.

Tribal, specialist in internetmarketing, website-ontwikkeling en -optimalisatie, geeft daarom een lijst met een tiental veelgemaakte fouten op websites. Door deze fouten meteen aan te pakken en de website te optimaliseren kunnen bedrijven beter tegemoet komen aan de wensen en eisen van website-bezoekers.

Contactgegevens ontbreken op de website.
Tip: biedt bezoekers meerdere opties om in contact te komen met de organisatie. Verschillende mogelijkheden daarvoor zijn: ontwikkel een formulier met checkboxen, een formulier met een memoveld of een bel mij terug-formulier.

Trage websites.
De zapsnelheid van consumenten is bij iedereen bekend. Deze geldt ook voor zoekopdrachten in zoekmachines. Tip: zorg ervoor dat de website een hoge doorvoersnelheid heeft, want hoe sneller de site hoe beter deze gendexeerd wordt.

Homepage geeft niet binnen vijf seconden weer waar de site over gaat.
Bezoekers lezen niet, maar zij scannen de website. Tip: werk met activerende koppen, bullets en beelden zodat bezoekers meteen kunnen lezen waar de site over gaat. De bezoeker moet geprikkeld worden om verder te lezen.

Afwijkend navigatiemenu.
Bezoekers willen weten waar zij zich bevinden, vooral wanneer zij op een willekeurige pagina van een site terecht komen. Tip: zorg voor broodkruimels middels een consistente hoofd- en subnavigatie. Daarnaast moeten bezoekers eenvoudig kunnen terugkomen in een bovenliggend menu.

Call-to-action punten (conversiepunten) ontbreken.
Tip: formuleer duidelijke call-to-action punten zoals: informatie aanvragen, brochures downloaden, bestel nu, mail naar...enz.

Call-to-action punten vallen buiten het venster.
Tip: zorg ervoor dat deze punten opvallen, geef ze daarom een prominente plaats op de website.

Conversiepunten die het e-mailprogramma van de bezoeker opstarten.
Tip: werk met eenvoudige formulieren p de website. Dit geldt ook voor de mogelijkheid tot mailen. Zorg voor een e-mailvenster op de website zelf.

Slecht functionerende (bestel)formulieren.
Tip: controleer regelmatig de werking en actualiteit van formulieren.

T klein lettertype.
Tip: gebruik een duidelijk en leesbaar lettertype, ook als jongeren de doelgroep zijn.

Ongewenste pop-ups.
Tip: plaats geen ongewenste pop-ups op een website. Dit gaat irriteren bij bezoekers die daardoor een website sneller afsluiten. Met de technieken van tegenwoordig worden pop-ups toch meestal geblokkeerd.

Met deze punten van aandacht en tips kunnen website-beheerders en -ontwikkelaars aan de slag om de website te optimaliseren voor bezoekers.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie