Twee op de vijf Nederlanders is discussie rondom duurzaamheid zat
Twee op de vijf Nederlanders (38%) is de discussie rondom energiebesparing en duurzaamheid zat. Dit blijkt uit onderzoek van het initiatief ‘met LED kan het’ onder ruim 1.000 Nederlanders in loondienst. Gelukkig zorgt dit onderwerp niet alleen voor negatieve gedachten. Driekwart van de Nederlanders (76%) krijgt namelijk een goed gevoel als hij energiezuinig bezig is. Denk aan een minuut korter douchen, de thermostaat een graad lager zetten of lampen uitdoen in een ruimte waar niemand aanwezig is.
Energiebesparing belangrijker voor privéleven
Dit goede gevoel blijkt met name voor het privéleven van de Nederlanders te gelden. Zo vindt meer dan de helft (56%) energiebesparing belangrijker voor zijn privéleven dan op zakelijk gebied. 38 procent interesseert het dan ook niet hoe lang het bedrijf waar hij voor werkt erover doet om energiebesparende investeringen terug te verdienen.
Verschillende vormen van energiebesparing
Er zijn verschillende manieren om energie te besparen. Denk aan zonnepanelen, elektrisch rijden en verbeterde isolatie. Maar ook op het gebied van verlichting valt winst te behalen. Dit wordt echter nog lang niet altijd in overweging genomen. Dit komt onder andere doordat men LED-verlichting niet mooi vindt en het daardoor niet in huis wil hebben (26%). Ook vindt een kleine groep Nederlanders het te duur om aan te schaffen (16%) of vindt overstappen op LED-verlichting weggegooid geld (4%). Dat kunnen ook redenen zijn waarom twee op de drie Nederlanders hun verlichting pas vervangen als de oude kapot gaat.
Duurzaamheid en LED Verlichting in Nederland
Anne-Jaap Deinum, directeur bij Fedet, initiator van 'met LED kan het', vertelt over het onderzoek: “We hebben met z’n allen nog een lange weg te gaan om in 2050 klimaatneutraal te zijn. Dat 38 procent van de Nederlanders nu al aangeeft de discussie rondom energiebesparing en duurzaamheid zat te zijn, baart me dan ook grote zorgen. Alleen samen kunnen we ervoor zorgen dat de aarde leefbaar blijft voor volgende generaties, en dat kan al op een aantal simpele manieren. Zo kun je in de zomer beter gebruikmaken van een ventilator dan van een airco, is het verstandiger om te wassen op lagere temperaturen en kun je de verlichting in je huis of op de werkvloer aanpassen op het seizoen. De Rijksoverheid vat dit mooi samen in de campagne ‘Zet ook de knop om’, en wij zijn het initiatief ‘met LED kan het’ gestart om Nederlanders vooral op het gebied van verlichting wat kennis bij te spijkeren. Uit ons onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat er nog wat misvattingen bestaan over LED-verlichting. Zo is LED tegenwoordig in allerlei kleuren beschikbaar en verdient de aanschaf zich al binnen één tot twee jaar terug.”