‘Van crisis naar kans’ Maureen Veurman
Maureen Veurman is expert op het gebied van communicatie, media en reputatie met een specialisme op het gebied van crisiscommunicatie. Ze geeft advies op het gebied van strategische communicatie en persvoorlichting. Met haar bedrijf UP leert zij organisaties om zichzelf met zelfvertrouwen en lef te presenteren aan de buitenwereld. Maureen gelooft in open, eerlijke en realistisch communicatie en coacht haar klanten in het opbouwen en onderhouden van een stevig netwerk. Dit alles om ervoor te zorgen dat ze een sterke reputatie opbouwen en die ook vasthouden. Zowel in positieve als negatieve situaties.
De afgelopen jaren heeft Maureen zich beziggehouden met allerlei soorten vraagstukken op het gebied van communicatie en reputatiemanagement. Ook heeft ze heel wat crisissituaties in goede banen weten te leiden. Het valt haar op dat veel organisaties niet goed voorbereid zijn op een crisis. Als er een probleem is, verwachten ze al snel dat het wel weer overwaait. Dat is niet realistisch. De vraag is niet of er problemen komen, maar wanneer. Daarom kun je er maar beter op voorbereid zijn. Met goede crisiscommunicatie, kun je eventuele reputatieschade tot een minimum beperken en de situatie zelfs in je voordeel ombuigen.
Maureen: “Toen ik in oktober 2014 als zelfstandig ondernemer startte, had ik een plan. Ik wilde organisaties helpen met mijn ervaring en kennis van in- en externe communicatie. Achteraf besef ik dat ik er destijds redelijk blanco in ben gestapt. Pas na een paar jaar ondernemen, weet je wat er allemaal bij komt kijken. De afgelopen jaren heb ik met mijn bedrijf het nodige meegemaakt; van krimp tot behoorlijke groei. Ik heb stormachtige tijden meegemaakt, maar bleef als een boom rechtop staan. Tegelijkertijd leerde ik ook hoe belangrijk het is om soms met de wind mee te bewegen.
Als ondernemer ben ik uit het goede hout gesneden. Mijn wortels liggen als boerendochter in de Kop van Overijssel. Hard werken was bij ons thuis het credo en ik ben mijn ouders hier nog iedere dag dankbaar voor. Als je leuk werk hebt, en dat heb ik, is het niet erg om een stapje harder te zetten. De laatste jaren zijn er veel dingen gebeurd waar ik ontzettend veel van heb geleerd. Ik ben mezelf continu aan het verbeteren en de ambitie stroomt door mijn aderen.
Tot 2019 was ik mede-eigenaar van een mediabedrijf. Toen in 2019 bleek dat mijn zakenpartners en ik andere ideeën over de toekomst hadden, besloot ik om alleen verder te gaan. Ik sloeg het pad in waar mijn passie ligt: crisiscommunicatie en reputatiemanagement.’’
UP naar een nieuw avontuur
‘’Zo startte ik begin 2020 met UP Crisiscommunicatie en media. Met UP deel ik mijn opgedane kennis en ervaring van (crisis)communicatie en media met organisaties. Ik heb altijd de droom gekoesterd om van zzp-er door te groeien naar eigenaar van een volwassen bedrijf met vaste medewerkers. Met mijn sterke visie op reputatie- en crisiscommunicatie, zie ik ook genoeg kansen.
Toen de kans zich voordeed om uit te breiden, reageerden mijn contacten verdeeld. Velen moedigden me aan om de stap te maken, anderen verklaarden me voor gek en adviseerden mij met zzp’ers uit mijn netwerk te blijven werken. Het in dienst nemen van eigen personeel brengt – naast een hoop nieuwe uitdagingen en een grotere slagkracht – natuurlijk ook heel wat risico’s met zich mee.
Toch was dit het moment om de sprong in het diepe te wagen met collega's die het avontuur graag met mij aangaan. UP is succesvol, er is veel meer werk dan ik alleen aankan, dus die risico's durfde ik wel aan.
Inmiddels word ik ondersteund door een geweldige personal assistant waar ik niet meer zonder kan. Zij zorgt dat mijn drukke dagen in evenwicht blijven, dat ik zichtbaar ben op social media en geeft mij inspiratie om te groeien. Ook heb ik een communicatieadviseur aangenomen met veel expertise op het gebied van crisis- en reputatiemanagement. Zij heeft er bewust voor gekozen om te gaan werken in een jong, snelgroeiend bedrijf en bouwt mee aan UP.
In de toekomst wil ik mijn bedrijf graag nog verder uitbreiden. Zo zou het fantastisch zijn om ook een social media expert, een contentmaker en een omgevingsanalist in het team te hebben. Mijn doel is om van UP een full service bureau te maken gespecialiseerd in reputatie versterking en crisiscommunicatie.”
Opwaarts met UP
Het avontuur is nog maar net begonnen, maar de eerste successen zijn al binnen. UP is aan het groeien en breidt in rap tempo haar diensten uit. Wat is het geheim van het succes van UP? Maureen: “We werken met een sterk team van ambitieuze professionals die er helemaal voor gaan. De lat ligt hoog. Over twee jaar wil ik 10-12 specialisten in dienst hebben. Daarmee kunnen we uitgroeien tot een belangrijke speler op het gebied van reputatie en crisiscommunicatie. Bedrijven die hun merk willen versterken of meer media-aandacht willen genereren, moeten weten dat ze bij UP aan het goede adres zijn. Ons ultieme doel is dat alle communicatieafdelingen in het land ons nummer onder de sneltoets hebben zodat ze meteen kunnen bellen als er een crisis uitbreekt. Wij lossen het wel op.’’ De toekomst ziet er mooi uit.
Klik hier voor meer informatie
Tips voor ondernemers
Maureen is niet alleen zakenvrouw, maar ook communicatiespecialist. Wat voor tips heeft ze voor andere ondernemers die hun bedrijf gezond willen houden en verder willen groeien? Hier komen ze:
- Hou het hoofd koel
‘’In mijn werk kom ik allerlei crisissituaties tegen: ontevreden klanten die naar de media stappen, organisaties die het slachtoffer worden van hackers of bedrijven die hard worden geraakt door de coronamaatregelen.
Bij de meeste organisaties slaat in zo’n crisissituatie de paniek meteen toe. Een begrijpelijke reactie, maar je schiet er niets mee op. Als je als organisatie het hoofd wél weet koel te houden, dan kun je de crisis gemakkelijker bezweren, en er zelfs je voordeel mee doen. Bovendien kun je uit elke crisissituatie bruikbare lessen trekken voor de toekomst. Ik zeg altijd ‘Crisis is Kans’.
In een crisissituatie heb je vaak niet veel tijd om na te denken. Dan moet je er gewoon staan. Daarom is het belangrijk dat je goed bent voorbereid op een crisissituatie. Wat doe je als de vlam in de pan slaat? En hoe zorg je ervoor dat je goed uit de crisis komt? UP staat klaar om je bij een crisis direct strategisch te adviseren en waar nodig kunnen we ook het tactische en praktische deel uit handen nemen.’’
- Open communicatie
‘’Het is voor mij heel belangrijk dat ik het vertrouwen van mijn klanten krijg. Zonder open en eerlijke communicatie kan ik mijn werk niet doen. Daarom overleg ik in de meeste gevallen ook met klanten een geheimhoudingsverklaring. Ik moet het volledige verhaal hebben, alle feiten kennen. Anders kan ik geen goed advies geven over de te volgen communicatiestrategie.
Ik geloof erg in eerlijkheid en transparantie. Als je echt een fout hebt gemaakt, dan kun je dat beter meteen toegeven, vertellen wat je er aan gaat doen en misschien wel het belangrijkste; dit ook in de nabije toekomst laten zien. Je wint het vertrouwen van je doelgroep door te zeggen wat je doet en nog veel belangrijker te doen wat je zegt. Ook in situaties waar je de fout in bent gegaan.’’
- Blijf werken aan je reputatie
‘’Een goede reputatie is niet te koop. Het is hard werken om een sterk merk op te bouwen en je moet er ook aan blijven werken. Want je reputatie is het belangrijkste dat je hebt. Toch staat reputatiemanagement bij veel organisaties niet hoog op de agenda. En dat is jammer, want een positieve reputatie geeft je onwaarschijnlijke grote aantrekkingskracht op klanten, dus omzet en ook op toekomstige medewerkers en eigenlijk op al je doelgroepen.
Elk bedrijf is afhankelijk van mensen. Het heeft investeerders nodig, klanten die de producten of diensten afnemen en enthousiaste medewerkers. Wil je je bedrijf tot een succes maken, dan zul er dus voor moeten zorgen dat anderen erin gaan vertrouwen. Een sterke reputatie helpt daarbij. Het zorgt voor flow in je bedrijf en maakt je op de lange termijn meer succesvol. Maar hoe bouw je een goede reputatie op en hoe hou je hem vast?
Met UP helpen we bedrijven om te bouwen aan hun reputatie. We doen een scan aan de hand van acht factoren, om te zien waar het bedrijf nu staat en welke mogelijkheden er zijn. We kijken daarbij niet alleen naar hoe een organisatie zich naar buiten toe presenteert. Het is bijvoorbeeld ook belangrijk hoe je met je eigen personeel omgaat. Je mensen zijn een van de waardevolste bezittingen die je als werkgever hebt. Zij hebben de contacten met individuele klanten en dragen uit hoe het er echt aan toe gaat in jouw bedrijf. Klanten zien liever een bezorger met een glimlach op het gezicht, dan iemand die hijgend en zuchtend hun pakket neerkwakt en veel te hard weer wegscheurt naar het volgende adres.’’