Van startup naar scale-up: Qorvo

Van startup naar scale-up: Qorvo

Redactie Baaz

Low power wifi. Met dat idee liep Cees Links al sinds 2001 rond. Vier jaar later startte hij GreenPeak Technologies. Met succes. Vorig jaar werd GreenPeak overgenomen door Qorvo. Dit bedrijf staat in de top 500 van grootste bedrijven van Amerika.

Had Cees Links (foto) ooit kunnen denken dat het zo snel zou gaan met zijn onderneming? ‘GreenPeak begon met wifi. Ik had het idee om ook andere apparaten in huis op internet aan te sluiten, denk aan bewegingssensoren voor beveiligingssystemen, de thermosstaat', begint de ondernemer. 'Smart home zong al rond in de markt: alles bedienen vanuit één punt. Daarvoor heb je wifi, maar dan met batterijen van hele lange levensduur, nodig. Dat is in een notendop wat GreenPeak bedacht.'

De eerste klant was Sony in Japan, de tweede Comcast in Amerika. Niet de allerminsten. 'We moeten groot denken. De ontwikkeling van een chip kost zo'n 10 miljoen euro en dat kun je alleen met volume terugverdienen. Het is een wereldwijde business. De fase van testen op de Nederlandse markt en dan internationaliseren naar buurlanden bestaat niet in de wereld van technologie', legt Cees uit.

Op zoek naar schaalbaarheid

'GreenPeak kon één kunstje: low power wifi. Te lang leunen op één kunstje heeft als risico dat de markt het kunstje ook gaat kennen en integreert met iets anders. Weg ben je. Dus gingen we op zoek naar schaalbaarheid', aldus de general manager. 'Vorig jaar lieten we ons daarom overnemen door Qorvo. Het heeft 7.300 medewerkers en een plek in de S&P 500. Qorvo doet veel verschillende technologieën en wij zijn er één van. We combineren ze en bieden ze aan. Zo gingen we als GreenPeak snel van startup zonder omzet naar 30 miljoen omzet en hebben we als onderdeel van een groot bedrijf de potentie om te groeien naar 1 miljard omzet.’

'Ons geheim? Blijven innoveren. We doen iets tien keer beter, sneller en goedkoper dan ieder ander in de wereld', vertelt Cees. 'Daarnaast werken we hard aan marketing: we zijn bekend in de markt, bij klanten, concurrenten, toeleveranciers. We bezoeken veel beurzen, spreken veel mensen. Ook spreken we mensen, waarvan we geen idee hebben of daar ooit iets uitkomt. Dat pakken we meteen wereldwijd aan.’

De hobbels op de weg

De eerste hobbels bij de start van GreenPeak waren de financiering van ontwikkelingskosten. Cees: 'Als je de ene chip verkoopt, moet je weer aan de volgende werken. Het eerste jaar teerden we op de zak van vrienden, familie en kennissen. Vanaf 2006 kregen we onder meer Innovatiekrediet van RVO.nl. Dat de overheid haar nek uitstak hielp om investeerders te krijgen. Hobbel twee: je bent afhankelijk van het succes van je klanten. Komt mijn chip terecht in een product dat niet verkoopt, dan schiet ik er weinig mee op. En drie: het gaat om nieuwe producten in een nieuwe markt en je moet maar hopen dat die markt zich ontwikkelt op de manier die jij in gedachten hebt.'

'Zo zijn we op zoek naar applicaties in smart home. Dat ontwikkelt zich nu razendsnel, maar die applicaties moeten dan bijvoorbeeld wel net de standaard hebben die wij ondersteunen. We proberen die ontwikkeling te beïnvloeden. Ik heb het geluk dat ik één van de uitvinders van wifi ben. Dat geeft geloofwaardigheid in de markt. Door wisselwerking met andere ideeën in de markt kun je gezamenlijk richting geven.’

De verdere ambities van Qorvo? ‘20 jaar geleden hadden mensen 0 wifi-chips in huis. Nu zijn dat er tussen de 5 en 10, in de router, computer, smartphone. Onze visie: over 10 jaar heeft elk huishouden 100 chips waarmee andere apparaten als wasmachines, thermostaten en ook verlichting ook op internet zitten. Aan ambitie om op te schalen geen gebrek.’

Meer info over Innovatiekrediet lees je op www.rvo.nl/innovatiekrediet

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie