Veel werknemers klagen over bedrijfsuitje

Redactie Baaz
Werkgevers organiseren met de beste bedoelingen de meest uiteenlopende activiteiten als bedrijfsuitje. Werknemers klagen echter veel over de uitstapjes, zo blijkt uit onderzoek van NationaleVacaturebank.nl.

NationaleVacaturebank.nl deed onderzoek onder duizend respondenten en komt met de conclusie dat 47 procent van de werknemers wel eens een bedrijfsuitje heeft gehad. Voor bijna een derde van de ondervraagden wordt één keer per jaar zo’n uitje georganiseerd. Dat leidt echter niet tot vreugde, maar tot veel geklaag.

Het onderzoek leert ons dat 65 procent van de werknemers zijn onvrede uit over de uitjes. In veel gevallen (43 procent) gebeurt dit wanneer bekend wordt gemaakt wat de activiteit zal zijn. Tijdens het uitje zijn er veel minder klachten te horen (10 procent) en na afloop klaagt ‘slechts’ 12 procent.

Sporten of borrelen?

Behalve dat duidelijk wordt dat het fenomeen bedrijfsuitje nogal wat onvrede kan oproepen, laat het onderzoek ook zien waar de voorkeuren van de werknemers liggen. Een sportief uitje en een diner zijn verreweg het populairst, daarvoor kiest respectievelijk 27 en 21 procent van de ondervraagden.

Daarna wordt een creatieve workshop door 13 procent van de respondenten gewaardeerd en een activiteit als bowlen door 10 procent. Voor een kwart van de werknemers maakt de aard van het uitje niet zoveel uit; zolang er een borrel is hoor je hen niet klagen.

Onderling contact

Mark Borgman van NationaleVacaturebank.nl vertelt op nu.nl dat hij het, met het oog op onderling contact tussen werknemers, goed vindt om bedrijfsuitjes te organiseren. ‘Wellicht hebben bedrijven door de crisis nog onvoldoende financiële middelen om iets te organiseren. Maar zeker nu de crisis voorbij is, gaan mensen weer jobhoppen. Met onder andere een goede sfeer kun je werknemers langer behouden.’

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie