VERBETERDE JEEP® AVENGER NU OOK ALS E‑HYBRID

VERBETERDE JEEP® AVENGER NU OOK ALS E‑HYBRID

Redactie Baaz

Jeep heeft de Avenger voor modeljaar 2024 op diverse punten verbeterd en breidt het aanbod verder uit met een efficiënte hybrideversie. De Avenger e-Hybrid met innovatieve MHEV-technologie (mild hybride) is de derde motorvariant in de line-up na de volledig elektrische versie en de 1.2 benzinevariant. De MY2024-versie van de Jeep Avenger is nu te bestellen vanaf € 32.700.
 

Sinds de onthulling van de Jeep Avenger in oktober 2022 heeft Jeep zijn stempel gedrukt op het B-SUV-segment. Inmiddels zijn al meer dan 40.000 exemplaren van de Avenger besteld, terwijl het model nu al een groot aantal onderscheidingen heeft gewonnen, waaronder de prestigieuze titel van ‘European Car of the Year 2023’. Met de lancering van de Jeep Avenger voor modeljaar 2024 én een nieuwe, efficiënte hybrideversie is het aanbod van de compacte Jeep aantrekkelijker dan ooit.

Het veelzijdige motorenaanbod sluit perfect aan op het streven van Jeep om keuzevrijheid te bieden, ook op het gebied van aandrijving. Behalve de volledig elektrische Jeep Avenger met een actieradius tot wel 600 kilometer in stadsverkeer (WLTP) en de benzineversie met een soepele 1.2 Turbo en een handgeschakelde versnellingsbak, is de Avenger nu ook beschikbaar met een nieuwe, geavanceerde hybride-aandrijflijn.

Jeep Avenger e-Hybrid

De aandrijflijn van de nieuwe Jeep Avenger e-Hybrid biedt comfort, aansprekende prestaties en de mogelijkheid om bij lagere snelheden volledig elektrisch te rijden. De aandrijflijn bestaat uit de 1,2-liter driecilinder turbobenzinemotor met 74 kW (100 pk) en 205 Nm koppel. De verbrandingsmotor is gekoppeld aan een zestraps e-DCT6-automaat met dubbele koppeling. In de transmissie is een elektromotor van 21 kW en 55 Nm geïntegreerd, evenals de centrale transmissiemodule en omvormer die samen een compact en efficiënt geheel vormen. De elektromotor wordt gevoed door een 48V-batterij.

In de EV-modus – die actief is bij snelheden tot 30 km/u – kan de Avenger e-Hybrid tot één kilometer volledig elektrisch rijden. Om extra brandstof te besparen, schakelt de benzinemotor ook uit als het gaspedaal wordt losgelaten en bij ritten bergafwaarts. Dankzij Belt Starter Generator Support staat de aandrijflijn garant voor een naadloze en bijzonder stille overgang tussen de verbrandingsmotor en de elektromotor. De elektromotor verbetert het koppel bij lage toerentallen en zorgt voor een stille en snelle start met soepele overgangen. Het elektrische vermogen komt ook van pas voor de e-creeping-functie, waardoor een reeks korte voorwaartse bewegingen mogelijk is zonder input van het gaspedaal, wat gunstig is in situaties zoals files (e-queueing). De Avenger e-Hybrid kan ook 100% elektrisch geparkeerd worden (e-parking).

De elektromotor van het MHEV-systeem ondersteunt niet alleen de benzinemotor, maar fungeert ook als generator om de 48V-batterij op te laden tijdens remmen en uitrollen. Dankzij deze zelfladende technologie hoeft de Avenger e-Hybrid niet bij een laadpunt te worden opgeladen.

Verbruik en prestaties

Onder normale rijomstandigheden is de aandrijflijn ontworpen voor een optimaal brandstofverbruik, resulterend in een CO2-reductie tot 15% ten opzichte van een verbrandingsmotor met automatische transmissie. De toepassing van de Miller-cyclus verlaagt de CO2-uitstoot nog verder, resulterend in een geschatte CO2-emissie van 111 tot 114 gram per kilometer, wat overeenkomt met een gemiddeld brandstofverbruik van 5,1 l/100 km. De brandstoftank heeft een inhoud van 44 liter.

Mede dankzij de koppelrijke elektro-ondersteuning duurt de acceleratie van 0 naar 100 km/u zo’n 11 seconden, zonder ‘turbolag’-effect en met een onmiddellijke reactie op het gaspedaal.

Upgrades voor modeljaar 2024

Tegelijk met de introductie van de Avenger e-Hybrid introduceert Jeep diverse upgrades voor de Avenger. Zo is de compacte Jeep leverbaar met de nieuwe Open-Air Sky Roof, waardoor de bestuurder en passagiers genieten van een open-lucht-ervaring. Ook nieuw (en tevens optioneel) is de elektrisch verstelbare bestuurdersstoel met massagefunctie en lederen bekleding. De nieuwe stoelen bieden optimale ondersteuning en ontspanning tijdens elke reis.

De Avenger e-Hybrid is eenvoudig te herkennen aan de speciale badge. In het interieur kijkt de bestuurder uit op een 7-inch e-Hybrid-cluster met MHEV-informatie zoals rijmodus, motorstatusfeedback en vermogensmeterstanden. Een 10,25-inch e-Hybrid-cluster is optioneel verkrijgbaar. Daarnaast heeft het model schakelpeddels om zelf de schakelmomenten van de automaat met dubbele koppeling te bepalen.

Om het rijden nog aangenamer te maken, introduceert Jeep twee nieuwe connectiviteitspakketten: Connect ONE en Connect PLUS. Connect ONE biedt extra rijhulp- en veiligheidssystemen, terwijl Connect PLUS zich richt op extra connectiviteit aan bood, voornamelijk gericht op navigatie. Het infotainmentsysteem biedt verder over-the-air-software-updates, real-time verkeersinformatie, weerupdates, de locatie van tankstations (en brandstofprijzen) en een overzicht van beschikbare parkeerplaatsen in de stad. Dankzij de spraakassistent is het geven van instructies extra gemakkelijk.

Drie uitvoeringen

Jeep beperkt het modellengamma tot drie uitvoeringen – Longitude, Altitude en Summit – die optimaal voldoen aan de verwachtingen van de klant, wat het aankoopproces vereenvoudigt. Dat weerspiegelt Jeeps streven naar klanttevredenheid, door middel van een verfijnd en doelgericht aanbod voor gunstige prijzen, dankzij de schaalvoordelen die moederbedrijf Stellantis biedt.

De Longitude heeft onder meer 16-inch lichtmetalen wielen, led-koplampen en in carrosseriekleur uitgevoerde deurgrepen, aangevuld met stijlvolle grijze beschermplaten. Het interieur kenmerkt zich door een zwart generfd dashboard en stoelen met stoffen bekleding, een volledig digitaal instrumentenpaneel van 7-inch, een 10,25-inch centraal beeldscherm, cruise control en een comfortabele armsteun voorin.

De veiligheidsuitrusting is standaard al bijzonder rijk, met inbegrepen systemen als Autonomous Emergency Braking, Traffic Sign Recognition, Lane Keep Assist, Driver Attention Assist, Hill Descent Control, Selec-Terrain – waarmee de Avenger onder alle omstandigheden zijn terreincapaciteiten optimaal kan benutten – parkeersensoren achter en een elektrische parkeerrem. De Longitude biedt ook praktische voorzieningen, zoals een telematicabox voor online diensten. Specifiek voor de 100% elektrische Avenger zijn automatische airco, Keyless Go en een Mode 3-laadkabel.

De uitvoering Altitude oogt indrukwekkend met lichtmetalen 17-inchwielen en zilverkleurige beschermplaten. Het interieur oogt elegant dankzij premium stoelen met stof/vinyl bekleding, een in hoogte verstelbare laadvloer en een zilverkleurig dashboard met fraaie inzetstukken. Het stuurwiel is bekleed met synthetisch leder. Extra functies zoals een volledig digitaal instrumentenpaneel van 10,25-inch, automatische airconditioning en adaptieve cruisecontrol maken de Altitude compleet.

De derde en meest omvangrijke Summit-uitvoering is standaard uitgerust met 18-inch lichtmetalen wielen, full-led-projectiekoplampen, led-achterlichten en privacy glass. In het interieur valt de meerkleurige sfeerverlichting op, net als een elektrochrome ‘frameloze’ achteruitkijkspiegel. Deze uitvoering is extra compleet met voorzieningen als keyless entry en start/stop knop, een draadloze oplader voor smartphones, dodehoekbewaking, een 180° achteruitrijcamera met ‘drone view’, 360° parkeerhulp, automatisch grootlicht, elektrisch inklapbare buitenspiegels en een elektrische achterklep.

De Jeep Avenger met 1.2 benzinemotor (zonder MHEV techniek) is in de uitvoeringen Longitude en Altitude leverbaar.

Een echte Jeep

De nieuwe Avenger e-Hybrid is een echte Jeep, onder meer dankzij het unieke Hill Descent Control en Selec-Terrain-systeem – standaard op alle versies – met zes rijmodi. Behalve de rijmodus Normal en de energiebesparende Eco-modus is er ook een Sport-stand voor een sportievere rijervaring, terwijl de rijmodi Snow, Mud en Sand het rijden op diverse soorten ondergrond in verschillende omstandigheden eenvoudiger en veiliger maakt. Voor elke situatie is er een passende rijmodus.

Jeep gaat door met elektrificatie

Jeep streeft voortdurend naar betere mobiliteit, met de nadruk op het nog verder verbeteren van zijn auto’s en hun capaciteiten, comfort, efficiëntie, verantwoordelijkheid voor het milieu, veiligheid én avontuur. De reis naar elektrificatie begon eind 2020 in Europa, met de 4xe Plug-in Hybrid-versies van de Compass, Renegade, Wrangler en nieuwe Grand Cherokee.

Jeep werkt aan de volgende fase van mobiliteit die de verwachtingen van de klant overtreft. Het merk ontwikkelt een uitgebreid en verfijnd assortiment van geëlektrificeerde modellen met de kenmerkende en verbeterde Jeep-kenmerken. Dit markeert een belangrijke stap voorwaarts in de reis van het merk naar elektrificatie – een cruciaal moment in zijn geschiedenis waarmee Jeep zijn aanhoudende streven naar het bieden van geavanceerde, milieubewuste mobiliteitsoplossingen demonstreert.

 

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie