Vier van de vijf ondernemers wil businessmodel omgooien
Nederlandse topondernemers willen hun businessmodel in 2014 massaal op de schop gooien. Maar liefst 82 procent denkt dat die ommezwaai broodnodig is om innovatie niet in de weg staan.
Joel aan 't Goor, directeur van Business Leaders, legt uit waarom het percentage zo hoog is uitgeslagen. 'Ondernemingen veranderen constant', vertelt hij aan Baaz. 'Iets wat vandaag de dag aanslaat hoeft dat over een halfjaar niet meer te doen. Daarom wordt bijvoorbeeld een reus als KPN ook ingehaald door WhatsApp. De ondernemers die ik heb gesproken willen niet alleen nu hun businessmodel aanpassen, maar vinden dat je dat continu moet doen.'
Verschuiving van sales naar innovatie
Innovatie is het sleutelwoord in 2014. De nadruk op sales vervaagt daardoor enigszins. 'Door de crisis ontstond de afgelopen jaren de neiging om veel meer aandacht te besteden aan sales. Natuurlijk is dat nog steeds heel belangrijk, maar nu blijkt dat daar harder op drukken niet werkt, wordt het belang van innovatie meer ingezien', verklaart Joel. Ook de aandacht voor kostenbesparing neemt af. 'Het gaat beter met de economie en bovendien hebben de meeste bedrijven al alles bespaard hebben wat er besparen valt.'
Volgens Joel wordt er jaren geroepen dat het anders moet, maar lijkt dat nu echt te gaan gebeuren door een andere visie en aanpak. 'Nu zien de topondernemers hoe belangrijk innovatie is. Ik merk dat er constant wordt gezocht naar eventuele samenwerkingen en verbeteringen.' De aandacht voor fusies, overnames en het bewerken van internationale markten zou zelfs zijn verdubbeld.
Optimistisme heerst
Wat verder opvalt is dat topondernemers de toekomst ongekend optimistisch inzien. 'Business leaders zijn optimistisch: driekwart (73 procent) van hen verwacht een groei van het marktaandeel, terwijl slechts 4 procent een kleiner marktaandeel verwacht. Ongeveer een kwart (23 procent) denkt dat het gelijk blijft', zo valt het in het rapport te lezen.