Vijf misvattingen over succesvol ondernemerschap

Vijf misvattingen over succesvol ondernemerschap

Redactie Baaz

Ondernemen is simpel. Maar het moeilijkste wat er is, is simpel ondernemen. Wáárom is dat eigenlijk zo moeilijk? En kan het niet anders? Gastauteur Paul Joore, ondernemer en zeer ervaren ondernemerscoach, besteedt in dit artikel aandacht aan vijf misvattingen over succesvol ondernemerschap.

Gastauteur: Paul Joore, oprichter en eigenaar van eigenaar van Route ICR

Er zijn nogal wat misvattingen over ondernemerschap. En vooral over succesvolle invulling daarvan. Laten we kijken naar de vijf meest in het oog springende misvattingen. Die op zichzelf maar vooral in onderlinge samenhang bepalend zijn voor succes.

1. Ik heb geen glasheldere ondernemersambitie nodig om succesvol te zijn

Om doelgericht te kunnen sturen heb je logischerwijs een doel nodig. Voor ondernemers is het ultieme doel gelijk aan hun ondernemersambitie. Daarmee is het tevens het vertrekpunt voor sturing en beheersing. Ofwel richting geven aan en grip hebben op de uitvoering.

2. Ik heb geen glasheldere ondernemersambitie nodig om succesvol te zijn

Het is misschien verleidelijk om overal ‘ja’ op te zeggen. Maar het helpt niet om de juiste focus te creëren. En daardoor is het haast onmogelijk om tot effectieve en efficiënte processen te komen in je bedrijf. En dat voel je op vele vlakken, maar het hardste in je portemonnaie. Keuzes maken dus. ‘Nee’ is ook een woord.

3. Ik hoef geen strakke rapportages te gebruiken, mijn banksaldo checken is genoeg

Meten is weten. Dat is geen loos zinnetje, maar bittere ernst. Je banksaldo is natuurlijk wel belangrijk, maar geeft maar beperkte informatie. Het is eigenlijk de sluitpost van de prestaties van je bedrijf. De totstandkoming van de prestaties zijn daardoor echter niet zichtbaar. Daardoor kun je er niet op sturen en zijn processen niet beheersbaar.

4. Verwachtingen managen in mijn team is zonde van de tijd

In veel organisaties is er sprake van een verwachtingskloof tussen directiekamer en werkvloer. Hierdoor is er in even zovele organisaties veel verbeterpotentieel. Het leveren van topprestaties vraagt om een topteam met een hoogontwikkelde teamintuïtie. Het managen van verwachtingen is daarbij een heel belangrijk aspect.

5. Ons bedrijf heeft geen strategie nodig, want we zijn maar klein

Ook als je weinig medewerkers hebt, heb je meer kans op succes als je een strategie volgt. En bij het volgen van een strategie, is focus weer enorm belangrijk. Maar om een strategie te kunnen volgen, moet je dus eerst zorgen dat je er een hebt. Helaas geldt voor veel ondernemers dat zij de kennis en vaardigheden missen om de genoemde misvattingen voortvarend op te pakken. Mooie aanknopingspunten dus om invulling te geven aan MKB governance in de praktijk!

Over de gastauteur

Paul Joore (geboren 1970) is grondlegger en eigenaar van Route ICR en daarmee ook van de Route ICR webapplicatie. Hij wordt vooral gedreven door zijn overtuiging dat het delen van kennis, ervaring en vaardigheden de basis is voor groei. Want juist dát maakt mensen bewuster van de gevolgen van beslissingen die zij moeten nemen, zowel zakelijk als privé. En daarmee stuur je gedrag én stimuleer je groei.

Als bedrijfseconoom en registeraccountant, legt hij eind vorige eeuw een sterke basis voor zijn zakelijke carrière bij de accountants tak van Arthur Andersen. Aansluitend is hij in allerlei (interim) management rollen actief in het bedrijfsleven, bij zowel beursgenoteerde als MKB bedrijven. Inmiddels ligt zijn focus reeds vele jaren op het helpen van ondernemers bij het realiseren van hun ambitie. Hij heeft zich dan ook ontwikkeld tot groei coach én trainer on the job voor het MKB. Groeien staat hierbij voor beter én groter worden.

Maar het knaagde aan Paul dat hij in zijn eentje maar een beperkt aantal ondernemers kon helpen met zijn kennis en ervaring. Daarom heeft hij zich jaren geleden ten doel gesteld om álle MKB bedrijven op een laagdrempelige en betaalbare manier van de benodigde kennis en vaardigheden te voorzien. Allereerst om de onwetendheid bij ondernemers om te zetten in bewustwording. En daarmee te zorgen dat zij begrijpen hoe zij hun eigen kwaliteiten en die van hun medewerkers effectiever en efficiënter kunnen inzetten in hun bedrijf. Als een fundament voor duurzaam ondernemen. Als een fundament voor duurzame groei.

Na jaren pionieren, vele gesprekken, tegenslagen vanuit alle hoeken, en vooral heel veel ontwikkeluren is de Route ICR webapplicatie inmiddels dé oplossing om het voorgaande te bereiken. ‘Learning on the job’, of beter gezegd ‘learning by doing’ als basis voor een praktische invulling van MKB governance. Zo wordt de kans dat ondernemers hun doelen bereiken aanzienlijk vergroot. Een hele mooie bijkomstigheid is dat meer kennis bij het MKB bijdraagt tot meer focus en daardoor leidt tot minder verspilling van energie en grondstoffen. Zo draagt een betere MKB governance ook nog eens bij aan een duurzamere wereld.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie