Vijftig jaar Eurocamp in Nederland; glamping voordat glamping een begrip werd
Van tien tenten in Noord-Frankrijk in 1973 naar 45.000 accommodaties nu. Eurocamp is van Friesland tot de Kroatische regio Dalmatië een begrip geworden. Dit jaar is het 50 jaar geleden dat de vakantie-aanbieder in Nederland zit. De consument veranderde, dus Eurocamp veranderde mee.
1973: tien tenten in Bretagne
Volgens het woordenboek Van Dale staat glamping (een samenvoeging van glamour en camping) voor luxueus kamperen. In kranten en tijdschriften komt het woord voor het eerst voor in 2010, blijkt uit online database Delpher. Toch werd het concept al meer dan vijftig jaar geleden geïntroduceerd door Eurocamp (inmiddels onderdeel van European Camping Group). In de Franse regio Bretagne plaatste Eurocamp in 1973 tien met bedden en kookspullen ingerichte tenten, een luxe voor het campingleven destijds. Op oude en nostalgische foto’s uit de jaren zeventig staan volwassenen en kinderen met lange haren en wijde broekspijpen voor klassieke stacaravans en felgekleurde Eurocamp-tenten. In de tenten doen mensen, zittend op plastic stoelen, spellen aan eenvoudige tafels. Deze beelden vangen de sfeer van een tijdperk waarin Eurocamp pionierde in het aanbieden van een verfijnde kampeerervaring, lang voordat het concept van glamping wijdverbreid werd.
Toetreding tot Nederlandse markt
In 1984 treedt Eurocamp toe tot de Nederlandse markt, waarop het inmiddels in 13 landen actief is. ‘Kamperen met de luxe van thuis’, zo duidt Niels Jansen de filosofie van destijds, die nooit veranderd is. De directeur van Eurocamp Benelux vertelt dat het concept snel aansloeg. ‘Mensen hadden een campingbeleving, zonder gesleep met spullen. Toch was het echt een andere tijd. Je reed niet airco-gekoeld naar Zuid-Frankrijk en huizen waren minder luxe, dus de tenten ook. Een vaatwasser was nog niet vanzelfsprekend.’
45.000 accommodaties
Inmiddels ziet de wereld er anders uit. Van tien tenten is Eurocamp inmiddels uitgebreid naar zo’n 45.000 accommodaties, verdeeld over meer dan vierhonderd Europese campings, voornamelijk aan de kust. 2023 was daarbij een historisch jaar: door de overname van VacanceSelect verdubbelde het aantal campings en accommodaties.
De plastic stoelen zijn grotendeels ingeruild voor luxe loungesets. Ook de accommodaties zelf voldoen aan de eisen van de moderne consument. ‘Woningen van consumenten worden luxer, dus ook ons aanbod, dat varieert van standaard tot zeer luxe. Je vindt daarnaast meer wellness, zwembaden en glijbanen op de campings. Van de tenten zijn er niet zo heel veel meer over.’
Toekomstvisie: meer eigen campings
In de toekomst zet de trend naar meer luxe door, denkt Jansen. Daarnaast wil Eurocamp meer eigen campings in het portfolio onder het label Marvilla Parks. Marvilla Parks staat garant voor vakanties voor het hele gezin. Met gave waterparken en spectaculaire glijbanen, entertainment en sportieve activiteiten. Eurocamp en Marvilla Parks zijn beide onderdeel van de European Camping Group.