Vodafone: mobiele grootmacht

Redactie Baaz
Het is een mooie visie, die van Vodafone. Het bedrijf wil 'klanten in staat stellen hun leef- en werkritme te bepalen met innovatieve communicatie-oplossingen'. Een verrassend simpele visie voor een bedrijf dat wereldwijd hoog aangeschreven staat dankzij snel en betrouwbaar telefoon- en dataverkeer. Baaz vroeg Vodafone's marketingmanager MKB Joost Vossen om opheldering.

De visie van Vodafone lijkt bijna gemaakt om iedere ondernemer aan te spreken. Het kan immers altijd nóg beter, sneller en makkelijker. Vodafone biedt nu al meer dan menig ondernemer weet, niet alleen op het gebied van geïntegreerde communicatie, maar ook op het gebied van sociale media. Op dat gebied liggen nog tal van mogelijkheden voor het grijpen.

Vodafone bedient verspreid over de vijf continenten meer dan 340 miljoen klanten in 144 landen en is daarmee een van de meest toonaangevende communicatiebedrijven ter wereld. In Nederland telt Vodafone, naast 2.800 medewerkers, ruim een miljoen zakelijke gebruikers.

'Binnen het midden- en kleinbedrijf kiest 35 procent van de ondernemers voor Vodafone. In het corporate bedrijfsleven stijgt dat percentage zelfs naar 45 procent', zegt Joost Vossen, marketing manager MKB bij de communcatiegigant.

Total communication

Total communication providers is geen sciencefiction term, maar vertrouwd terrein voor Vodafone. In gewoon Nederlands: het integreren van de communicatie-oplossingen. 'Iedereen kent ons van mobiel telefoonverkeer, maar wij bieden veel meer dan dat. Wij bieden ook vaste telefonie, onlineback-up- en herstelservice en alle mogelijke flexibele concepten voor data- en spraakverkeer. We zijn een 'totaalspeler'. Veel grote ondernemingen kennen die kant van ons bedrijf al langer.'

Nu is het volgens Vodafone aan veel kleine en grote ondernemers om de mogelijkheden te ontdekken. Bijvoorbeeld van het OneVoice-pakket, waarbij mobiel en vast bellen samen zijn ondergebracht onder één tarief. Wie verder wil gaan, kiest voor Managed Telefonie, waarbij al het interne telefoonverkeer - vast én mobiel, gecentraliseerd wordt afgehandeld en beheerd.

Smartphones

Vodafone vergeet zijn mobiele roots allerminst. Vossen: 'We zien een explosie van het aantal smartphones, die al eerder inzette op de zakelijke markt en nu overslaat naar consumenten. Ondernemers houden natuurlijk ook de verbruikskosten van die smartphones in de gaten, zeker in het buitenland.'

'Daarom werken wij aan oplossingen om mobiel internetten met de smartphone in het buitenland stukken goedkoper te maken. Zorgen over exorbitant hoge kosten behoren daarmee tot het verleden.'

Onlangs verhoogde Vodafone de snelheid van het mobiele datanetwerk in Nederland naar 28,8 megabit per seconde. Gebruikers van smartphones halen er niet het maximale voordeel uit - hun mobiele gadgets halen die snelheid niet, maar een laptop is er wél klaar voor. Ook elders geldt het Vodafone-netwerk als snel en betrouwbaar.

De opmars van de smartphones, de iPhone is slechts een van de hits, gaat nu vergezeld van de intrede van de digitale plankjes en extreemportable laptops. Vodafone speelt erop in door speciale pakketten te maken voor de Apple iPad, de Samsung Galaxy Tab en diverse netbooks. Ze hebben geen usb-stick of andere externe hardware nodig om online te gaan.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie