Voi organiseert eerste Dag van de Micro-Mobiliteit

Redactie Baaz
  • Voi, de grootste e-step-aanbieder van Europa, viert vandaag de transitie van auto’s naar duurzaam vervoer
  • 25 augustus is daarmee verkozen tot de allereerste Dag van de Micro-Mobiliteit in Europa
  • Uit nieuwe data blijkt dat 8,4 miljoen autoritten in heel Europa zijn vervangen door ruim 60 miljoen ritten op Voi e-steps.
  • Gemiddeld is het aantal auto’s dat vervangen wordt door duurzaam vervoer in Voi-steden tussen 2019 en 2021 met 35% gestegen
  • Voi zal een jaarlijkse index publiceren van de topsteden in Europa waar auto's steeds meer worden vervangen voorduurzaam micro-mobiliteitsvervoer

Voi, Europa's het grootste e-step-aanbieder, lanceert vandaag de allereerste Dag van de Micro-mobiliteit in Europa. Vandaag viert Voi de vooruitgang die er is geboekt op de manier waarop mensen zich in steden verplaatsen: Europese steden worden namelijk steeds gezonder en veiliger om in te leven door de opkomst van micromobiliteit.

Sinds de lancering van Voi in Europa drie jaar geleden, zijn er al meer dan 60 miljoen ritten gemaakt op Voi's e-steps en e-bikes in meer dan 70 steden in 11 landen. Deze Voi-rijders hebben in Europese steden meer dan 8,4 miljoen autoritten vervangen. Steden hebben hiermee gezamenlijk meer dan 1.680 ton aan schadelijke CO2-uitstoot bespaard. De CO2-reductie berekening is uitgevoerd door Voi's Climate Change Calculator, ontwikkeld met en geverifieerd door mobiliteitsonderzoekers van UCL's MaaSLab.  

Fredrik Hjelm, CEO en medeoprichter van Voi, zegt: "We hebben Voi gelanceerd met als vervoer te veranderen en mensen aan te moedigen hun auto in te ruilen voor duurzaam, koolstofneutraal vervoer zoals e-steps en fietsen. Sindsdien hebben we miljoenen mensen geholpen om milieuvriendelijke keuzes te maken in hun dagelijks leven door te kiezen voor e-steps en e-bikes. De noodzaak om onze steden leefbaarder te maken is dringender dan ooit. Door nauw samen te werken met steden en lokale gemeenschappen kunnen we mensen overal aanmoedigen om te kiezen voor micro-mobiliteit die in hun leven past. Bij Voi zullen we hiervoor continu blijven pleiten en ik kijk ernaar uit om te zien welke vooruitgang we de komende 12 maanden zullen boeken." 

Meer werk aan de winkel 

Voi zet zich in om steden duurzamer en leefbaarder te maken en gelooft dat micro-mobiliteit een deel van de oplossing is om dit te realiseren. In het kader van de Dag van de Micro-mobiliteit belooft Voi jaarlijks een index te publiceren van de steden in Europa waarin auto’s worden vervangen door duurzaam micro-mobiliteitsvervoer. Hoewel er tot nu toe vooruitgang is geboekt, is het belangrijk om te blijven pleiten voor manieren om steden nog verder te verbeteren. 

Voi's model richt zich op het samenwerken met diensten om een holistisch alternatief voor autovervoer in steden te creëren. Eén manier hiervoor is samenwerken met andere vervoersvormen, zoals het verbeteren van de toegang tot het openbaar vervoer en het bevorderen van actieve vervoersvormen zoals lopen en fietsen. Bij een recente proef door spoorwegmaatschappij S-Bahn Stuttgart werd een stijging van minstens 35% vastgesteld van het aantal treinkaartjes dat werd gekocht door Voi-gebruikers op het station van Bad Cannstatt uitstapten, in vergelijking met de rest van de stad. Ook het aantal Voi-ritten op de laatste kilometers nam op hetzelfde station met meer dan 250% toe na de plaatsing van Voi parkeerrekken. 

Bovendien heeft Voi eerder dit jaar toegezegd steden te helpen 15-minute cities te worden. Dit stadsontwikkelingsconcept, bedacht door professor Carlos Moreno, stelt voor dat alles binnen 15 minuten, met de voet, de step of met de fiets bereikbaar moet zijn voor burgers. Door minder afhankelijk te worden van de auto en de noodzaak om lang te reizen te minimaliseren, kan de '15-minute city' steden transformeren van stressvolle, vervuilde plaatsen tot bruisende plekken om te wonen en te werken waar alles wat je nodig hebt binnen een kwartier te bereiken is. Voi is ook actief in gesprek met steden en lokale overheden om de discussie voort te zetten over hoe micro-mobiliteit een andere optie kan zijn voor schoner en veiliger reizen in een post-pandemische wereld. 

afbeelding van Redactie Baaz

Redactie Baaz | Redactie

Bekijk alle artikelen vanRedactie