Vragen die je kunt verwachten tijdens een salespitch

Vragen die je kunt verwachten tijdens een salespitch

Redactie Baaz
Wanneer je je product of dienst gaat pitchen voor een nieuwe distributeur kun je met enige zekerheid deze vier vragen verwachten. Gelukkig kun je je er op voorbereiden en sta je straks zelfverzekerd voor een potentiële distributeur.

Joel Goldstein van Business2Community heeft een viertal vragen opgesteld die je kunt verwachten tijdens een salespitch.

Wat maakt jouw product origineel?

Naast standaard vragen over je product of dienst kun je ook verwachten dat er gevraagd wordt naar de originaliteit. Wat maakt jouw product uniek ten opzichte van andere producten die al op de markt zijn gekomen? Bereid een sterke reactie voor. Je kunt bijvoorbeeld benoemen dat jouw product veel goedkoper is, of een uniek voordeel heeft wat concurrenten niet hebben.

Wat gebeurt er met onverkochte producten?

Veel distributeurs maken een afspraak met een producent over producten die niet worden verkocht. Het terugkopen van onverkochte producten is daar een voorbeeld van. Zo kun je afspreken met een distributeur dat je producten die na een bepaalde tijd niet zijn verkocht terugkoopt. Zo’n afspraak is aantrekkelijk voor een distributeur omdat hiermee het risico wordt verlaagd.

Welke marketingcampagnes heb je op de planning staan?

Distributeurs willen zeker weten dat jij ook je bijdrage levert aan de verkoop middels marketingcampagnes. Wees daarom voorbereid op inhoudelijke vragen. Wat ga jij doen om je product onder de aandacht te krijgen? Distributeurs verwachten ook een flexibele houding. Je moet kunnen inspelen op veranderingen en open staan voor aanpassingen in je marketingplan.

Waar wordt jouw product of dienst verkocht?

Voordat distributeurs akkoord gaan willen ze ook graag weten of en waar je product of dienst momenteel wordt verkocht. Hier zijn drie redenen voor. Allereest willen ze weten of er nergens overlap plaatsvindt. Ook willen ze weten of je product al wordt verkocht bij retailers die zij ondersteunen, als dat zo is hebben ze er namelijk vertrouwen in en worden dan gestimuleerd om je product bij meer retailers aan te bieden. En als laatste is het voor hun ook een indicatie voor wat voor soort retailers jij zoekt die passen bij het product. Mocht je product nog nergens te koop zijn is het ook niet erg. Veel distributeurs werken graag met producten die nieuw zijn zodat zij ze kunnen introduceren op de markt.

Met een antwoord op deze vragen ben jij goed voorbereid voor je salespitch. Nu nog de zenuwen in bedwang houden… Meer daarover lees je hier

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie