Waarin veilig beleggen tijdens een recessie?
Nu beleggers door de stijging van de kosten van dagelijks levensonderhoud minder geld hebben om te beleggen, geeft Maxim Manturov, hoofd beleggingsadvies bij Freedom Finance Europe, strategisch advies om beleggers door onzekere tijden heen te helpen.
Perioden van onzekerheid zijn geen tijd om te experimenteren met investeringen of om risico's te nemen, tipte Manturov al in een eerder blog. Het belangrijkste aspect van elke beleggingsstrategie tijdens een recessie, of wanneer je krap bij kas zit zoals bij hoge kosten van levensonderhoud, is veiligheid.
Hoewel het verleidelijk lijkt om een recessie of kostencrisis te overleven zonder aandelen, ontdekken beleggers dat ze belangrijke kansen missen door niks te doen. Historisch gezien zijn er bedrijven die floreren tijdens economische recessies, je moet alleen weten welke dat zijn en hoe je ze vindt.
Tijdens een berenmarkt waar aandelenkoersen laag staan kan je je het beste richten op sectoren die goederen en diensten aanbieden waarnaar voortdurend vraag is. Dit zijn veilige beleggingsopties omdat het basisconsumptiegoederen en essentiële zaken zijn die mensen nodig hebben en toch wel kopen, ongeacht hun financiële situatie. Een crisis duurt vaak maar kort, terwijl er op lange termijn een uitstekende kans is op rendement.
Waarin investeren?
Manturov raadt aan te beleggen in defensieve aandelen. Hier enkele voorbeelden:
Coca-Cola (KO). De afgelopen tien jaar waren de brutomarges van het grootste frisdrankbedrijf ter wereldrelatief stabiel op ongeveer 60%. Zelfs in het pandemiejaar 2020 bedroeg de brutomarge 59,3%, waarbij Coca-Cola uitstekende operationele marges behaalde.
Als de inkoopkosten van Coca-Cola stijgen door de inflatie, wat momenteel het geval is, kan Coca-Cola die stijgingen doorberekenen aan de consument om haar winstmarge te beschermen. Coca-Cola heeft in het afgelopen kwartaal de ramingen voor de winst per aandeel en de omzet overtroffen en haar prognose voor het hele jaar verhoogd. De winst per aandeel bedroeg in het tweede kwartaal $0,70 (€0,72), drie cent boven de doelstelling van Wall Street.
De vooruitzichten voor het hele jaar zijn verhoogd: het bedrijf verwacht nu een autonome omzetgroei van 12% tot 13%, tegenover de vorige prognose van 7% tot 8% groei. Groeipotentieel is 23%.
Johnson & Johnson (JNJ) is het grootste bedrijf in gezondheidszorg ter wereld. Belangrijke redenen voor het succes van Johnson & Johnson (J&J) zijn aanhoudende winstgroei en groei door fusies en overnames. De totale inkomsten van J&J, exclusief de consumentenactiviteiten, zullen naar verwachting heel licht groeien en de winst in de komende 5 jaar ook.
J&J's grootste therapeutische gebieden qua inkomsten zijn oncologie en immunologie. Deze twee gebieden zijn ook de grootste en snelst groeiende in de farmaceutische industrie. Bovendien heeft J&J zijn dividend lange tijd elk jaar verhoogd en zal het zijn aandeelhouders waarschijnlijk blijven belonen met uitbetalingen. Er is opwaarts groeipotentieel van ongeveer 13%.
Lockheed Martin (LMT) is 's werelds grootste defensieaannemer en domineert de westerse markt voor high-end gevechtsvliegtuigen sinds de start van het F-35 programma in 2001. Lockheed Martin heeft een robuust bedrijfsmodel, een hoge en groeiende vrije kasstroom en een lange geschiedenis van consistente en hoge dividendgroei.
LMT ligt op koers om zijn jaarlijkse prognose van $4 miljard (€4 miljard) aan aandeleninkoop te halen, omdat het ernaar streeft de aandeelhouders in de loop van het jaar meer dan 100% vrije kasstroom te bezorgen, inclusief dividenden.
Met stabiele militaire budgetten in de VS, toegenomen internationale verkoop van defensiematerieel en een terugkeer naar de expansiefase van leveringen van commerciële vliegtuigen heeft de defensie-industrie groeipotentieel op lange termijn. Bovendien zijn de defensie-uitgaven van de VS de afgelopen jaren aanzienlijk gestegen en wordt momenteel verwacht dat zij in het komende decennium zullen toenemen. De huidige jaarlijkse uitgaven van het land zullen naar verwachting flink (28%) stijgen in de komende 10 jaar. Groeipotentieel is ongeveer 16%.
Costco (COST) is een toonaangevende retailer met 815 winkels wereldwijd (aan het eind van boekjaar 2021). Het verkoopt lidmaatschappen waarmee klanten in zijn magazijnen kunnen winkelen met lage prijzen voor een beperkt assortiment producten.
Het belangrijkste argument is dat deze detailhandelaar al lang heeft aangetoond dat hij kan gedijen ongeacht de algemene economische omstandigheden. Dit geeft deze discountclub-exploitant een voordeel ten opzichte van de traditionele discountwinkels. Costco, bijvoorbeeld, heeft historisch gezien consistente resultaten laten zien in tijden van recessie.
Het is redelijk te verwachten dat het bedrijf ook in de komende kwartalen goede resultaten zal laten zien. Simpel gezegd beginnen beleggers te beseffen dat het verhaal niet veranderd is. Zoals verwacht is de netto-omzet in het kwartaal sterk gestegen. Opwaarts potentieel tot het gemiddelde koersdoel van $610 (€567), ongeveer 31% upside.