Waarom een exit-strategie vaak niet slim is
Waarom een exitstrategie vaak niet het beste idee is
Joel Wiggins heeft naar talloze startups geluisterd terwijl ze hun pitch deden voor een groep investeerders. Het valt hem op dat ieder van hen hetzelfde advies heeft gekregen en ook een exit-strategie noemt in het korte praatje. Ja, dit is vaak een veiligheid die veel investeerders interessant vinden, maar het kan ook tegen je werken.
1. Het is naïef
De kans dat er in jouw startup wordt geïnvesteerd is niet groter omdat je een exit-strategie hebt. De enige reden dat een investeerder geld in je onderneming wil stoppen is omdat hij of zij in jouw product of dienst gelooft. Omdat jij een bepaalde meerwaarde voor je klanten biedt waarmee je de concurrentie te slim af bent, of je hebt een aantrekkelijke prijs, en noem maar op. Daar heeft een exit-strategie niks mee te maken.
2. Het leidt af
Je bent een ondernemer, geen investeerder. Dus waarom zou je je druk maken om geld? Daar doe je het toch niet voor? Focus je liever op het vertellen van je verhaal en wat je met jouw product gaat verbeteren of veranderen.
3. Het demotiveert werknemers
Voor veel mensen is het werken in een startup erg aantrekkelijk. Natuurlijk weet iedereen dat het vaak een onzekere omgeving is en je weet nooit wanneer het opeens voorbij kan zijn, maar daar moeten je werknemers helemaal niet mee bezig zijn.
4. Je maakt verkeerde keuzes
Het kan voorkomen dat je beslissingen gaat nemen op basis van verkeerde redenen. Het doel is om de klant optimaal te bedienen, niet om je investeerders te pleasen. Focus je op wat echt belangrijk is.
5. Het is misleidend
Als je dan een investeerder hebt binnengehaald met een exit-strategie kunnen er twijfels komen. Hebben ze alleen maar in mijn startup geïnvesteerd omdat ze geld willen zien? Je kunt zo negatieve gevoelens over je investeerders krijgen en dat doet de relatie niet ten goede. Investeerders kunnen namelijk een fijne partner zijn, maar dan moet je ze wel vertrouwen.