'Webanalyse ondergeschoven kindje'
Webanalysemiddelen stellen bedrijven in staat om exact te meten hoeveel bezoekers van en naar welke onderdelen van hun sites klikken om te zien wat ze daar doen. De Postbank bespaart naar eigen zeggen jaarlijks miljoenen euro's met een gespecialiseerd team, maar is in Nederland een van de weinigen die zich door webanalyse laat leiden. Van de Europese respondenten geeft 49% aan dat er 1 FTE voor webanalyse in dienst bij het bedrijf is. Maar liefst eenderde doet helemaal niets. Een ander getal is wellicht nog veelzeggender: 54% van de ondervraagden meldt dat ze niet eens uitrekenen wat de netto opbrengsten van hun investeringen (ROI) zijn. Volgens de Amerikaan Eric Peterson, die het onderzoek uitvoerde, zullen steeds meer bedrijven hun webresultaten gaan meten in termen van aantal verkopen. De waarde van kliks en pageviews neemt af, ondermeer doordat webpagina's steeds meer animaties bevatten die metingen moeilijker en onnauwkeuriger maken. De schaarste aan goede analisten zal de komende jaren alleen maar toenemen. |