Webmail steeds meer in trek bij mkb
Het midden- en kleinbedrijf maakt steeds meer gebruik van webmail ten kosten van de traditionele e-mail. Dat meldt onderzoeksbureau Heliview.
Het elektronisch mailverkeer is aan het veranderen binnen het mkb. De traditionele e-mail, ook wel pop-based-email, wordt steeds meer vervangen door webmail. Uit het onderzoek blijkt dat er binnen het mkb nog steeds veel e-mails worden verstuurd, maar vaker via een webmail zoals Gmail.
Voor webmail heb je, in tegenstelling tot e-mail, geen software nodig. Bij pop-based-email, moet je wel een programma installeren. Zoals Outlook Express, waarbij je alleen via jouw eigen computer je mail kunt lezen. Bij Webmail kun je wel op andere computers bij je e-mail.
Nog een groot verschil tussen webmail en pop-based-email is de manier waarop mail wordt opgeslagen. Bij webmail blijft de mail gewoon op de server staan, terwijl bij de traditionele e-mail de mail gelijk op de harddisk terecht komt en dus ook de eventuele virussen.
Daarnaast zijn er, volgens het onderzoek, bedrijven waar de traditionele e-mail wordt vervangen door social media als intern communicatiemiddel. Zo'n 24 procent van de werknemers maakt namelijk gebruik van Twitter om collega's te informeren.